Viešųjų pirkimų tarnybai (VPT) patikrinus, kaip savivaldybė organizavo ir vykdė viešuosius pirkimus nustatė, kad iš 19 įvykdytų viešųjų pirkimų, 12-oje fiksuoti vienokie ar kitokie pažeidimai. Apie šio patikrinimo rezultatus kalbamės su savivaldybės Administracijos direktoriaus pavaduotoja, savivaldybės Viešųjų pirkimų komisijos pirmininke Klavdija Stepanova.
Kodėl Viešųjų pirkimų tarnyba iš 19 tikrintų viešųjų pirkimų, net 12 nustatė pažeidimų?
Mūsų savivaldybės administracija per metus vykdo labai daug pirkimų. Didelės vertės viešųjų pirkimų per metus vykdome apie 30. Mažos vertės pirkimų apimtys dar didesnės – daugiau kaip 100. O savivaldybės administracijoje dirba tik vienas specialistas konkrečiai atsakingas už viešųjų pirkimų organizavimą. Kiti, viešųjų pirkimų komisijos nariai yra administracijos darbuotojai, kurie turi ir savo tiesiogines pareigas. Darbuotojų ir darbo apimčių santykis yra neadekvatus.
Kaip dažnai atliekami patikrinimai?
Man savivaldybėje dirbant nuo 2003 metų, tai antras patikrinimas. Mes dažnai dokumentus siunčiam į VPT. Kartais, iškilus neaiškumams, konsultuojamės su VPT. Taip pat dokumentus deriname su įvairiomis agentūromis, administruojančiomis įvairius projektus.
Sakote, kad pirkimų pažeidimai buvo procedūriniai. Kaip vertinti tai, kad kai kuriais atvejais buvo fiksuojamai skaidrumo ir lygiateisiškumo pažeidimai?
Viešųjų pirkimų įstatyme yra tokios sąvokos, kaip skaidrumo ir lygiateisiškumo principai. Bet jos yra pakankamai abstrakčios. Didžioji dalis mūsų pažeidimų yra procedūriniai. Jie neturėjo įtakos priimtiems sprendimams.
Kodėl gavus pretenziją, nebuvo sustabdytos pirkimo procedūros, nors Viešųjų pirkimų taisyklės to reikalauja?
Komisija, gavusi pretenziją, ją išnagrinėjo ir atsakė per vieną valandą. Mes nemanome, kad dėl vienos valandos reikėjo stabdyti procedūras.
VPT dėl konkurso „Ukmergės miesto gatvių priežiūros, eismo reguliavimo ir saugaus eismo priemonių eksploatavimo, apšvietimo tinklų eksploatavimo, kapinių priežiūros paslaugų pirkimas“, konstatavo, kad galimai nebuvo siekiamas tikslas – racionalus lėšų naudojimas.
Konkurso sąlygose nebuvo numatyta ypatingų licencijų. Ne viena įmonė gali teikti šias paslaugas ir galėjo dalyvauti konkurse.
VPT konstatuoja, kad pirkimo dokumentai turi būti tikslūs, aiškūs, be dviprasmybių. Tačiau ji nurodo ir būtent tokius pažeidimus.
Pasitaiko nemažai klaidų, kai parengiamos konkurso sąlygos ir VPT internetiniame tinklapyje talpinamas skelbimas. O po to taisome skelbimo detales. Buvo tokių atvejų, kai skelbimas pataisomas, o konkurso sąlygos lieka nepataisytos. Nors įstatyme rašoma, kad teisinga informacija laikoma esanti skelbime. Bet tai neturėjo įtakos priimtiems rezultatams.
Teigiate, kad procedūriniai pažeidimai neturėjo įtakos konkurso rezultatams, tačiau VPT turbūt mano kitaip?
Kol kas VPT neįpareigojo mūsų nutraukti sutarčių, neginčijo mūsų sprendimų dėl siūlymo sudaryti sutartis su teikėjais.
Teigiama, kad kartais lėšos buvo naudojamos neracionaliai, nes buvo atmesti mažiausią kainą teikiantys pasiūlymai.
Tokių atvejų yra, bet šiuose konkursuose buvo vertinama tiekėjo kvalifikacija. Nereiškia, kad mažiausią kainą pasiūlęs tiekėjas, racionaliai panaudos lėšas ir jo pasiūlymas bus pats priimtiniausias ir jo atlikti darbai bus kokybiškiausi. Vertinama tiekėjo kvalifikacija – ar jis bus pajėgus įgyvendinti numatytus darbus. Ir kartais mažiausią kainą pasiūlę tiekėjai atmetami, nes jų kvalifikacija yra netinkama. Kvalifikacija nustatoma konkurso dokumentuose, yra metodinės rekomendacijos kaip vertinti kvalifikaciją. Kvalifikaciją vertina Viešųjų pirkimų komisija, tačiau ji turi teisę kviestis ekspertus.
Gal galėtumėte apibendrinti patikrinimo medžiagą? Ar ėmėtės kokių nors priemonių trūkumams pašalinti?
Mes susipažinome su išvadomis ir pradėjome taisyti nurodytus trūkumus. Pakoregavome ir papildėme savo reglamentą. Dalyvaujame įvairiuose mokymuose, kuriuos organizuoja VPT. Nors dokumentus siųsdavome į VPT ir anksčiau, bet dar nė karto nesulaukėme tokių griežtų pastabų kaip dabar. Darbų apimtys yra labai didelės ir reikėtų dar vieno darbuotojo, kuris užsiimtų viešaisiais pirkimais.