Vasario mėnesį Ukmergės kultūros bendruomenė ūžė dėl Kultūros centro galerijoje rodomos Lietuvos fotografijos klasiko Antano Sutkaus parodos. Tai buvo išties neeilinė paroda. Ir lygiai taip pat neeilinė fotografijos paroda atsidarė balandžio 19 d. „Vilkmergės galerijoje“, įsikūrusioje Ukmergės turizmo ir verslo informacijos centre (TVIC). Ukmergiškiams pristatome kauniečio Giedriaus Petrausko fotografijas.
Po žinomiausio Lietuvos fotografo galite susipažinti su kone mažiausiai (kol kas) plačiajai publikai žinomo fotografo darbais. Tačiau Giedriaus Petrausko talentas ir pasišventimas fotografijai nekelia abejonių, kad jie turės savo vietą ir savo svarbą Lietuvos fotografijos istorijoje.
Paroda veiks iki gegužės 19-os dienos. Kviečiame užeiti, pasižiūrėti ir – įsižiūrėti!
Oksana Judakova, parodos kuratorė
Apie parodos autorių
1976 m. gimimo kaunietis Giedrius Petrauskas fotomeno niekur nesimokė. Tačiau nuo 2010 metų intensyviai ir nuosekliai tyrinėja, kaip 20 – 30-ies metų senumo fotojuosta fiksuoja žmogų, miestą, urbanistinį peizažą. Dirba savadarbe pinhole kamera. Šioje parodoje eksponuojamos fotografijos yra sukurtos sena rusiška FKD 13 x 18 cm formato medine plokšteline kamera.
Vienas tokių žmonių yra fotografas G. Petrauskas, kuris savo darbais antram gyvenimui prikelia jau pamirštą piktorealizmo stilių. Jo fotografijose matomas šiam stiliui būdingas tapybiškumas, neryškus ir minkštas vaizdas. Menininko portretai, atlikti Kaune esančioje POST galerijoje, dvelkia mistiškumu ir kartais primena sapno kadrus: ore kybantis nežinomo žmogaus torsas, prie lango stovintis ir į mus žvelgiantis vaiduokliškas šešėlis ar beveidė moteris išryškėjanti patalpos tamsoje kartais gąsdina, o kartais vilioja prieiti arčiau. Portretuose vaizduojami žmonės atvirai pozuoja, jie žvelgia į mus stovėdami šalia paruoštų dekoracijų ar patogiai sėdėdami ant krėslo. Jų žvilgsniai sukoncentruoti į žiūrovą ar vienas į kitą, o kartais nukreipti į nežinomus tolius už kadro. G. Petrausko darbuose susilieja dabarties ir praeities akcentai. Į akis krenta šiuolaikinio pasaulio detalės: moderni apranga, aksesuarai, laisva modelio poza, tačiau pasirinktas fotografijų stilius mus klaidina primindamas senovę.
Šiais laikais tarp menininkų galima pastebėti tendenciją grįžti prie senųjų kūrybos stilių. Vis dažniau galerijose atsiranda analoginės fotografijos pavyzdžių. Šie stiliai yra savotiškai nostalgiški, jie primena laikus, kai fotografija buvo galima aklai pasitikėti, nekeliant klausimo ar tai, kas vaizduojama, yra tikra. Juk tai, kas nufotografuojama paspaudus mygtuką, iškart yra išsaugoma negatyve nesuteikiant galimybės menininkui įsiterpti ir pakeisti vaizdo. Nors G. Petrauskas nėra vienintelis kūrėjas, propaguojantis senuosius fotografijos stilius Lietuvoje, jo darbai išsiskiria jautrumu ir savotiška žmonių dokumentacija. Šiuose savo darbuose fotografas, regis, stengiasi sugauti pačias žmonių sielas ir jas subtiliai atskleisti visam pasauliui.
Karolina Vitulskytė