Pernai vasarį pradėjusi veikti užstato sistema buvo itin sėkminga. Viešosios įstaigos „Užstato sistemos administratorius“ (USAD) duomenimis, per metus šalies gyventojai į ją grąžino per 455 milijonus vienkartinių gėrimų pakuočių. Tai sudaro beveik 18 tūkstančių tonų atliekų – tiek, kiek vidutiniškai sveria 9000 lengvųjų automobilių.
Ukmergės rajone vartotojai pridavė daugiau nei 6 milijonus gėrimų pakuočių – per 4 milijonus plastiko buteliukų, per 1,8 milijono metalinių skardinių ir daugiau nei 171 tūkstantis stiklo buteliukų. Vidutiniškai vienas Ukmergės gyventojas per metus grąžino 168 taros vienetus.
Šalies mastu daugiausiai pakuočių grąžino Vilniaus gyventojai – daugiau nei 96 milijonus skardinių ir buteliukų. Kauniečiai pridavė 53 milijonus, klaipėdiečiai – 29 milijonus, šiauliečiai – 24 milijonus pakuočių. Atsižvelgus į miestų ir rajonų gyventojų skaičių, aktyviausiai pakuotės grąžintos Palangos miesto, Neringos, Šiaulių, Alytaus miesto ir Druskininkų savivaldybėse.
„Puikūs užstato sistemos rezultatai rodo, kad šios sistemos įvedimas Lietuvoje buvo reikalingas žingsnis. Remdamiesi kitų šalių patirtimi planavome, kad per pirmuosius metus surinksime ir sutvarkysime apie 60 proc. į rinką išleidžiamų skardinių ir butelių. Tačiau pasiekti rezultatai pranoko visus lūkesčius – į sistemą grąžinta daugiau nei 75 proc. į rinką išleistų pakuočių. Akivaizdu, kad visuomenė yra pribrendusi rūpintis savo aplinka,“ – sakė Gintaras Varnas, USAD generalinis direktorius.
Vartotojai labai greitai išmoko ir įprato naudotis sistema – jau po pirmų kelių sistemos veikimo mėnesių pakuočių surinkimas nusistovėjo ties 85 – 90 proc. riba. Be to, gyventojai palankiai atsiliepia apie sistemą – liepos mėnesį atlikta reprezentatyvi visuomenės nuomonės apklausa parodė, kad net 78,2 proc. respondentų užstato sistemą vertina gerai arba labai gerai.
USAD vadovas pastebi, kad prie tokios sistemos sėkmės prisidėjo ir geras pasiruošimas.
„Nebuvome pirmieji, įvedę užstato sistemą, todėl mokėmės iš kitų šalių pavyzdžių, konsultavomės, ieškojome būdų, kaip dar labiau ją tobulinti. Vienas pagrindinių mūsų tikslų – užtikrinti, kad sistema būtų patogi vartotojams, tad įdiegėme patogią taromatų sistemą, mažesnes parduotuves aprūpinome taros surinkimo priemonėmis, didelį dėmesį skyrėme visuomenės švietimui ir informavimui.
Taip pat siekiame efektyvinti savo veiklą ir mažinti sąnaudas. Skaičiavimo centre, kur atkeliauja surinktos pakuotės, įdiegti modernūs technologiniai sprendimai, pasirinktas optimalus logistikos modelis. Tai padeda sutaupyti,“ – pasakojo G. Varnas.