Pradžiai šiek tiek statistikos:
a) Pirmąjį 2013 metų ketvirtį nedarbas Lietuvoje buvo 13,1%, o jaunimo tarpe siekė 22,7 %,
b) Naujo verslo steigimu susidomėję 54 % lietuvių (didžiausias procentas Baltijos Šalyse).
Vietoje to, kad krautis lagaminus ar laukti valstybės malonės pabandysime suimti savo likimą į savo rankas. Ko gi mums trūksta? Pagrindinės nuosavo verslo atidėliojimo priežastys yra nesėkmės baimė, verslo žinių, kitiems vertingų įgūdžių ar pradinių finansų trūkumas. Priežastys gal ir svarios, tačiau nebūtina iš karto orientuotis į svajonę sukurti galingą, tarptautiniu mastu žinomą korporaciją. Pradžiai galima taikytis ir į kažką žemiškesnio. Pvz. nuosavą pirmą autoservisą.
Lietuva, lyginant su kitomis Baltijos šalimis turi didžiausią (1,87 mln. registruotų transporto priemonių metų pradžioje), bet seniausią automobilių parką (amžiaus vidurkis siekia beveik 15 metų). Taigi, potencialių klientų pilni kiemai. O ir faktas, kad paskambinus į gerą autoservisą, neretai tenka palaukti ir eilėse, veikia padrąsinančiai.
Iššūkiai:
Verslą per pastaruosius dvejus metus įsteigę Lietuvos gyventojai didžiausiu iššūkiu laiko:
• Didelius mokesčius – 61%;
• Rinkos (potencialių klientų) paieška siūlomoms prekėms ir paslaugoms – 31%;
• Vėluojančius partnerių ir klientų atsiskaitymus – 38%;
• Finansavimo trūkumą – 52 %;
• Biurokratiją – 56%.
Pridėkime pratarmėje paminėtas:
• Nesėkmės baimė
• Verslo žinių trūkumas
• Naudingų įgūdžių trūkumas
Apsvarstykime iššūkius:
Dideli mokesčiai yra tiesiogiai susiję su pajamomis, kol nieko neuždirbsime, galime jų nebijoti, bet to paslaugų sferoje mokesčiai lengvai pasislepia po paslaugos kaina.
Rinkos (būsimi klientai): na, aišku, jei gimtajame kaime jau yra penki autoservisai, gal šešto steigti ir nevertėtų, verčiau paieškoti vietovės, kur mažesnė konkurencija ar daugiau potencialių klientų. Vertėtų pamąstyti ir apie savo teikiamos paslaugos išskirtinumą (galbūt nei vienas autoservisas neatlieka žibintų reguliavimo paslaugos be kurios negalima automobilio visiškai paruošti techninei apžiūrai).
Kaip išsiskirti? Verta pasiklausyti, ką kalba patenkinti autoservisų klientai:
„Ačiū Dievui, turiu puikų meistrą, kuris remontuoja mūsų automobilius savo garaže. Remontas kainuoja nepigiai. Bet…
Kuo jis paperka. Ogi, jo garaže švariau ir tvarkingiau nei mano namuose. Automobilį gaunu nuplautą. Niekad nesėda į jį su darbiniais rūbais. Dirba pedantiškai. Jei jau ką sutvarkė, antrą kartą prie to paties nesugrįžtam. Nededa neoriginalių detalių, nors man tai kainuoja daug.“
Vėluojantys atsiskaitymai – bėdų neturėtų kilti, nes už paslaugą susimokama atsiimant transporto priemonę.
Biurokratija ir verslo žinios – biurokratijos malonumus vis dėlto teks praeiti, bet panaršius internete, pasiklausus pažįstamų verslininkų ar buhalterių, šie dalykai įveikiami. O kaip būti verslininku vien iš teorijos neišmoksi – be žinių reikia ir praktikos.
Naudingų įgūdžių trūkumas – o be šito tai niekaip. Mokėti taisyti automobilius prieš pradedant teikti paslaugą yra privaloma. Kol įgūdžiai netobuli, pirmaisiais klientais gali būti pažįstami žmonės, arba pirmosios paslaugos teikiamos su SVARIOMIS nuolaidomis. Verta išmokti atlikti ką nors unikalaus arba labai gerai ir tai nuolat pabrėžti (kaip kad tie lietuviai, montuojantys dujinę įrangą į „Bentlius“ (http://www.delfi.lt/news/daily/emigrants/londone-dujine-iranga-lietuviai-sumontavo-ir-i-bentley-ir-i-smart.d?id=58398018). Taip elgiantis didėja tikimybė sulaukti lojalių, pastovių ir mokių klientų.
Nesėkmės baimė – blogiausiu atveju įgysite nemažai vertingų žinių ir jų pagalba tikrai sugebėsite kilstelėti savo, kaip samdomo darbuotojo atlyginimą bei pareigas. Apie geriausią atvejį net nešneku. Dėl visa ko verta nusimatyti kiek autoserviso įranga yra likvidi (lengvai išparduodama), kad nesėkmės atveju būtų galima lengviau sumažinti nuostolius (o gal būt net išsisukti be jų). Taigi, brangius „mobiliakus“ pradedant autoservisų verslą geriau pamiršti.
Finansavimo trūkumas – paskola, savi pinigai, kaimynai ir giminės (jei nebijote pasigadinti santykių), patikimi bendraminčiai (įranga ir patalpos perkamos bendrai, o kiekvienas dirba „ant savęs“, informaciniai interneto šaltiniai (http://www.pinigukarta.lt/pradedu-versla/spindinti-sypsena/kokios-galimybes-pritraukti-papildoma-finansavima ).
Elementarus taupumas – neperkam nieko, kas nepadeda uždirbti. Pirmoji įranga gera, bet nebrangi, pirmosios patalpos – savo, įrankiai, kiek išeina iš namų, likusius nusiperkame. Sutaupyti padės ir žinančiųjų patarimai, ar tai būtų autoservisų įrangos specialistai, pažįstami meistrai verslininkai. Patarimas nieko nekainuoja, bet sutaupyti gali daug.
Planavimas:
Nemažai pradedančiųjų verslininkų mano, kad svarbiausia versle yra įmonė. Tačiau įmonės įkūrimas savaime dar nei vieno nepavertė verslininku. Todėl su tuo skubėti nevertėtų.
Praeisime tipiškus verslo kūrimo žingsnius: prieš ir po įmonės steigimo.
1. Tikslus verslo idėjos formulavimas – automobilių taisymo paslauga. Prekiausime savo žiniomis, laiku bei specifinės įrangos turėjimu. Visi šie trys dalykai turi būti apmąstyti ir bandomi įvertinti:
a) kiek verta mano darbo valanda,
b) kiek verta specifinė paslauga atliekama specifine įranga,
c) ką žinau, ko nežino kiti – kodėl mano paslaugos turėtų būti brangesnės/populiaresnės negu kitų.
2. Aplinkos analizė – kas netoliese siūlo panašias paslaugas, kiek už ką „ima“, kokie jų privalumai ir minusai (jei jie visus siunčia toliau – kviesime juos pas save, jei „plešia“ už ratų balansavimą – mes jį atliksime dovanų ir t.t.). Tinkami būdai išsiskirti – kaina, darbo laikas, papildomos dovanos, malonus bendravimas, paslaugos atlikimo greitis (kuris, beje gali būti labai neblogai apmokamas)
3. Pradinio kapitalo suformavimas – jau tai apgalvojome. Papildoma mintis – nesteigti UAB, nes šiuo metu kone patraukliausia verslo forma autoservisui būtų mažoji ūkinė bendrija (http://www.verslilietuva.lt/lt/mazoji-bendrija-duk/ ). Ją steigiant nereikalingas startinis kapitalas, be to ir buhalterinė apskaita paprastesnė. Svarstytinas ir individualios veiklos variantas. Paprastumo dėlei mažąją ūkinę bendriją arba individualią veiklą toliau vadinsime įmone.
4. Prognozavimas – sunki dalis, kol trūksta patirties, bet planuoti reikia. Susidaryti planą (įrangos įsigijimo, planuojamų pritraukti pajamų ir t.t.) būtina, nes jį taisydami, koreguodami ir tobulindami pamatysime silpnesnes verslo vietas ir galėsime jas koreguoti. Į planą įtrauksime pajamas ir išlaidas bei galimus nukrypimus ir nesklandumus.
Papildomai verta pasinaudoti skaičiuokle: http://skaiciuokle.verslilietuva.lt/
5. Partnerių paieška – ne viską verta daryti pačiam. Galima draugauti su kitais autoservisais ir keistis klientais (tuo atveju, jei teikiate keletą skirtingų paslaugų ar specializuojatės skirtingose srityse). Partnerystė gali suteikti pinigų, žinių ar kitų privalumų. Reikia tik nepamiršti, kad pravartu išsaugoti savo privalumus partnerystėje (nes jei abu moka visiškai tą patį – partnerystė sunkiai įmanoma).
6. Finansinių išteklių pritraukimas – taupome, kur galime ir skaičiuojame (žinoti kiek pinigų reikės privalu iš anksto („ko reikia“ sąrašas su preliminariomis kainomis). Papildomi informacijos apie verslo finansavimą šaltiniai:
www.pinigukarta.lt/pradedu-versla/spindinti-sypsena/kokios-galimybes-pritraukti-papildoma-finansavima
www.verslus.lt/naujienos
www.sostineskreditas.lt/lt/Paskolos/paskolos-verslui?gclid=CK-Y6YeEsLACFcrwzAodBm_BVQ
www.verslilietuva.lt
www.google.lt
7. Būtinų leidimų ir licencijų gavimas – darbuotojų saugos ir sveikatos dokumentai, įmonės dokumentacija, priėmimo- perdavimo kvitai ir t.t. Čia žioplinėti negalima, nes baus. Pradinę informaciją noriai teikia valstybinės institucijos, reikia nepatingėti paskambinėti ir pavažinėti.
Pasiskaityti galima ir čia: http://www.verslovartai.lt/lt/paslaugos/
8. Tiekėjai – prieš įsigydami autoserviso įrangą – rinkitės tą tiekėją, kuris užtikrins garantijas. Taip pat kai kurie autoservisų įrangos pardavėjai suteikia galimybę įsigyti prekes išsimokėtinai.
9. Klientai – pravartu prisiminti, kad klientai ir yra autoserviso egzistavimo pagrindas. Pradinis marketingo (klientų pritraukimo ir išlaikymo veiksmai) strategija ir veiksmai turi būti paprasti ir aiškūs. Smulkiajam verslui didelių reklamos planų nereikia, bet pasiklausti profesionalų patarimų tikrai verta (pasiklausinėjus galima susirasti puikių partnerių ateičiai, kai tapsime mokesniais). Reklamą apibrėšime paprastai: mūsų klientas turi automobilį bei gyvena/dirba tam tikru atstumu nuo autoserviso arba turi specifinį automobilį ar gedimą. Nuo to ir pradedame – pateikiame šiems žmonėms info apie tai, kad mes esame ir ką gero pas mus galima gauti. Jei klientų vis dar trūksta – padidiname reklamos apimtis/dažnį. Kad „negrybaut“, pasiklausinėjame klientų kaip mus rado (neblogais pradiniais reklamos šaltiniais gali būti vietiniai laikraščiai, skelbimai ant stulpų ar internete, bendravimas automobilininkų forumuose, nuvykimas į artimiausias įmones ir individualus nuolaidos pasiūlymas ar asmeniniai kvietimai (pasakojame ką veikiame visur ir visiems). Vėliau verta samdytis profesionalus. Svarbu tik aiškiai apsibrėžti savo tikslus ir kaip matuosime jų pasiekimą (jei samdai reklamos profesionalą, turi daugėti klientų (skambučių, užklausimų), jei samdai valytoją – turi būti švarios grindys ir t.t.).
Niekada nereikia pamiršti posakio, kad gerai atliktas darbas – pat geriausia reklama (kitąsyk vietoje didelio reklaminio plakato verta tiesiog dovanai nuplauti esamų klientų automobilį).
10. Darbo efektyvumo ir kokybės užtikrinimas – pradiniame etape reikia išmokti planuoti savo darbo laiką (ypač svarbu atskirti, kurie veiksmai uždirba pinigus, kurie – gaišatis), o laisvu nuo darbo metu gilinti remonto bei verslo žinias. Keletas knygų garaže nepakenks, kaip ir karts nuo karto išgerti alaus su nusimanančiais automobilių taisyme
11. Darbuotojų paieška, priėmimas ir apmokymas – arba žali, arba geri. Bet kuriuo atveju, kol iš verslo neišeis išsilaikyt patiems, darbuotojų geriau nesamdyti.
12. Pagrindinių priemonių paruošimas – norintiems pradėti dirbti su patikima įranga naudojant minimalias investicijas, preliminarios kainos būtų tokios:
• Optimalus pradinis įrangos rinkinys naujam autoservisui (1-2 darbo vietoms)
• Hidraulinis keltuvas – 3500Lt
• Domkratas – 220Lt
• Greičių dėžės keltuvas – 300Lt
• Suspausto oro kompresorius – 1500Lt
• Tepalo surinkimo bačka – 500Lt
• Presas 20t – 800Lt
• Veržliasukis ratų remontui – 360Lt
• Gervė 1t – 400Lt
• Įrankių rinkinys (spintelė su stalčiais) – 1500Lt
• Montavimo+balansavimo įranga – 4700Lt
• Ratų remonto medžiagos (3-6 mėnesiams) – 1000Lt
Viso: 14780Lt
13. Paslaugos teikimas (gamyba) –
Mūsų įmonė žada pasiūlyti vartotojams platų remonto darbų asortimentą:
– automobilių patikra prieš pirkimą;
– variklių remontas ir/ar keitimas;
– tepalų keitimas;
– eksploatacinių skysčių keitimas;
– aušinimo sistemos remontas (radiatorių kiaurymių virinimas ir pan.);
– kuro padavimo sistemos remontas;
– važiuoklių remontas ir/ar reikiamų detalių keitimas;
– transmisijos remontas;
– sankabų remontas;
– smulkių auto elektros gedimų šalinimas;
– akumuliatoriaus patikrinimas, keitimas;
– starterių ir generatorių remontas ir/ar keitimas;
– plastmasinių detalių remontas (buferių, žibintų laikiklių, apdailos juostų,
grotelių, variklio apsaugų, vidaus detalių ir pan.);
– duslintuvų remontas ir/ar keitimas;
– nerūdijančio plieno išmetimo sistemų montavimas;
– aliuminio, nerūdijančio plieno, titano ir kitų metalų virinimo darbai;
– visi presavimo darbai;
– automobilinių kablių montavimas, demontavimas ir pan.;
– padangų remontas;
– padangų protektoriaus gilinimas;
– padangoje esančių dyglių šalinimas;
– padangų montavimas – balansavimas;
– ratlankių lyginimas, platinimas/siaurinimas, tiesinimas, remontas, įtrūkimų virinimas, paruošimas dažymui ir dažymas;
– lengvųjų automobilių priekabų nuoma;
– pakaitinių automobilių pasiūla;
– kitos paslaugos.
Parengė: www.autoservisuiranga.com