Pradinis Gyvenimas Žmonės Tarptautinis įvertinimas: „Tai padaryta tobulai“

Tarptautinis įvertinimas: „Tai padaryta tobulai“

0
Vygantas apie savo kūrinį: „Pasaulio aš nenustebinau“
Vygantas apie savo kūrinį: „Pasaulio aš nenustebinau“
Vygantas apie savo kūrinį: „Pasaulio aš nenustebinau“
Vygantas apie savo kūrinį: „Pasaulio aš nenustebinau“

Ukmergiškis Vygantas, klubo „Miško broliai“ narys, kaip skambiai rašo respublikinė spauda, nustebino pasaulį: jo sukonstruotas II-ojo pasaulinio karo laikų šarvuotas karininkų automobilis Sd.Kfz. 247B jau dabar pripažįstamas ir specialistų vertinamas kaip originaliausiai atlikta šios karo mašinos replika. Tartautiniame tinklapyje www.ww2live.com, vienijančiame žmones, besidominčius II-ojo pasaulinio karo istorija, Vyganto kūrinys pavadintas „kiekvieno iš mūsų svajone“ ir pridurta: „Tai padaryta tobulai“.

Vygantas nesutinka su žodžiais „nustebino pasaulį“: „Aš tik pakartojau, kas jau buvo padaryta. Pasaulis galėjo, jeigu norėjo, stebėtis tada, kai Sd.Kfz. 247B buvo sukurtas“.

Į šarvuotį įsilipusi LR Seimo pirmininkė ruošiasi iššauti?
Į šarvuotį įsilipusi LR Seimo pirmininkė ruošiasi iššauti?

Iki šiol atkurti šarvuotį bandė čekai ir vokiečiai, tačiau čekų pagamintas automobilis nuo originalo skiriasi tuo, kad yra gerokai platesnis ir žemesnis. Vokiečių sukonstruota kopija yra ilgesnė už originalą, jos galinė dalis – platesnė. Vyganto Sd.Kfz. 247B išmatavimai nuo originalo skiriasi 1,5 cm.

Išplatinęs nuotraukas internete, Vygantas sulaukė laiško iš Sudano prezidento aplinkos: prašoma pagaminti 20 tokių šarvuočių, kurie tarnautų kaip reprezentacinis prezidento eskortas.

Archyvinių duomenų stinga

Sd.Kfz. 247 šarvuoto karininkų automobilio modelis B turėjo pirmtaką: modelį A. Modelis A buvo su šešiais ratais ir, kaip tvirtinama daugelyje šaltinių, Krupp’o ginkluotės gamykloje buvo gaminamas 1937 m. Iš tiesų šarvuotį gamino Daimler-Benz daug populiaresnio Krupp L2H 123 Protze pagridu.

Originalus Sd.Kfz. 247B
Originalus Sd.Kfz. 247B

Iš viso buvo pagaminta vos 10 tokių šarvuočių, kadangi jų techninės galimybės nepasiteisino. Modelis A buvo labai prasto pravažumo, iš esmės galėjo važiuoti tik keliais ir tik tiesiai.

Modelis B gamintas Daimler-Benz koncerne 1941-1942 m. (kitais duomenimis – iki 1943-iųjų). Buvo pagaminta 58 šarvuočių vienetai. Istorijos specialistai teigia, kad į karo laukus išriedėjo 54 mašinos. Likusios 4 aptiktos subombarduotoje gamykloje Hanoveryje.

Sd.Kfz. 247B svėrė 4,46 tonos, buvo 5 metrų ilgio, 2 metrų pločio, 1,8 metro aukščio. Varomas 8 cilindrų 3,8 litro kubatūros benzininiu, vandeniu aušinamu Horch varikliu. Kuro bako talpa – 160 litrų. Didžiausias greitis – 80 km/h.

Sd.Kfz. 247A
Sd.Kfz. 247A

Nėra žinoma, kad nuo karo laikų būtų išlikęs bent vienas Sd.Kfz. 247B originalas. Todėl, atkūrinėjant šarvuotį, Vygantui teko remtis tik nuotraukomis, kurių surinko pusę šimto.

Sd.Kfz. 247B nebuvo skirtas karo lauko kovoms. Jo paskirtis – išskirtinai žvalgybinė. Buvo aprūpintas tik lengva ginkluote – MG 34 arba MG 42 kulkosvaidžiais. Ekipažą sudarė 6 žmonės: 2 karininkai, 2 kulkosvaidininkai, radistas ir vairuotojas. Įprastai Sd.Kfz. 247B važiuodavo motorizuotos kolonos priekyje. Karininkai išžvalgydavo vietovę ir parengdavo mūšio planą.

Atkurtas iki smulkmenų

Didžiausias skirtumas tarp kopijos ir originalo yra karo mašinos svoris. Vyganto Sd.Kfz. 247B sveria viena tona mažiau. Kaip bazė panaudotas visureigio Land Rover modelis Discovery. Variklis dyzelinis, kubatūra – 2,5 litro. Dėl įmontuotos motociklinės išmetimo sistemos važiuodamas šarvuotis skleidžia specifinį garsą.

Kiekviena šarvuočio detalė verta atskiro pasakojimo. Kirka (įrankis žemei suminkštinti) iškasta šalia Veprių vykusio mūšio lauke. Naktinė lempa, skirta maskuotei, priklausė vienam kauniečiui, vaikystėje nusukusiam ją nuo pašauto tanko. Galinės lempos rastos Anglijoje, kastuvas – Bundesvero sandėliuose Austrijoje. Domkratas aptiktas, ariant lauką šalia Klaipėdos.

img_0672Sudėtingiausia, siekiant autentiškumo, Vygantui buvo atkurti Sd.Kfz. 247B interjerą. Nepavyko rasti nė vienos šarvuoto karininkų automobilio vidaus nuotraukos. Vygantas rėmėsi populiaresnių, iki šiol išlikusių panašaus tipo karo mašinų interjero pavyzdžiais.

Išskirtiniai yra Sd.Kfz. 247B numeriai. Skaičiai žymi datą, kada oficialiai buvo įkurtas bendraminčius entuziastus vienijantis klubas „Miško broliai“. „Miško broliai“ gali pagrįstai didžiuotis Vyganto kūriniu – pasiektas pasaulinis lygmuo.

Rasa Jakiūnaitė

Žurnalo VILKMERGE.LT medžiaga

Atsakyti:

Prašome įrašyti komentarą
Prašome įvesti vardą čia