Lapkričio 29 d. prasideda Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) Miškų ir ekologijos fakulteto drauge su partneriais jau 11-ąjį kartą organizuojamas nacionalinis moksleivių konkursas „Mano pasaulis – darniai Lietuvai“.
Vis didesnio populiarumo sulaukiančiame projekte šiais mokslo metais varžysis beveik pusšimčio šalies bendrojo lavinimo ir profesinio mokymo mokyklų komandos.
Tradicija tapusiu nacionaliniu moksleivių konkursu „Mano pasaulis – darniai Lietuvai“ VDU ŽŪA Miškų ir ekologijos fakultetas siekia jauniems žmonėms atskleisti darnaus vystymosi vertybes, ugdyti vaikų ir jaunimo etnokultūrinį, tautinį, pilietinį ir ekologinį sąmoningumą prisiimti atsakomybę už savo veiksmus, formuoti atsakingą požiūrį į aplinką, gimtosios šalies ateitį, stiprinti moksleivių ugdymo įstaigų ir Akademijos bendruomenių partnerystės ryšius.
Ko dažniausiai labai trūksta – aiškaus suvokimo ir drąsos priimti visas aplinkos niokojimo pasekmes. Kiekvienam turėtų būti aišku, kad kaip niekad anksčiau šiuo metu ekologinė situacija tampa vis sudėtingesnė, kadangi šie laikai iš žmogaus reikalauja naujo požiūrio, o pokyčių visuomenėje įvairovė palies ir pasaulio gyvenimą: vis labiau įsigalės pliuralistinis mentalitetas, o ekologinis sąmoningumas taps gyvenimo savastimi. Šis, jau 11-ąjį kartą organizuojamas konkursas formuoja savitą, modernų mokinių ir pedagogų požiūrį į ekologiją, aplinkosaugą, pabrėždamas kaip moralinę normą, nenutolstant nuo ugdymo turinio, ugdymo organizavimo ypatumų, mokytojams keliamų reikalavimų. Realizuodami savo gebėjimus, išreikšdami savo lūkesčius, mokiniai ne tik įasmenina save, bet ir kuria vertę savo miestui, valstybei. Mokinių komandos, besiruošdamos ir dalyvaudamos konkurse, turi galimybę kartu su bendraminčiais pasidalinti patirtimi, išreikšti save, susipažinti su kitų mokyklų atstovais, įgyvendinti daugybę puikių pilietinių iniciatyvų. Kaskart konkurso dalyviai džiaugiasi dalyvavę konkurse, nuoširdžiai dėkoja organizatoriams už įgytą patirtį ir žinias, galimybę pabūti kartu su bendraminčiais. Organizatoriai ugdo tausojantį, kūrybingą, atvirą, sąmoningą ir atsakingą už savo veiksmus, aktyviai besirūpinantį ne tik savimi, bet ir savo bei šalies saugia ir švaria aplinka Lietuvos pilietį.
Šiemet esminis konkurso tikslas išlieka toks pat – ugdyti moksleivių pilietinį ir ekologinį raštingumą, skatinti aplinkosaugines iniciatyvas bei atskleisti asmeninės atsakomybės svarbą, siekiant darnaus pasaulio vystymosi tikslų. Konkurso atrankos prasidės dar lapkričio mėnesį, o nugalėtojai bus paskelbti 2023 m. kovo mėnesį, renginio, skirto paminėti Pasaulinę žemės dieną, metu.
Ieškos būdų, kaip kurti darnią pasaulio valstybę
Nacionalinio moksleivių konkurso „Mano pasaulis – darniai Lietuvai“ vienos organizatorių, VDU ŽŪA Miškų ir ekologijos fakulteto Aplinkos ir ekologijos katedros doc. dr. Anželikos Dautartės teigimu, konkurso užduotimis jauniems žmonėms keliamas esminis klausimas: kaip kiekvienas mūsų savo žiniomis ir darbais galime prisidėti prie to, kad Lietuva būtų darni pasaulio valstybė, kurioje gera gyventi, o ekologija, aplinkosauga, tautinio paveldo puoselėjimas būtų moralinė norma.
Pašnekovė pasakoja, kad konkursas neatsitiktinai yra skirtas aukštesniųjų klasių moksleiviams, kuomet jaunas žmogus jau geba interpretuoti įgytas žinias bei atskleisti asmenines įžvalgas. Konkurso užduotys parengtos atsižvelgiant į bendrojo ugdymo programų turinį bei bendradarbiaujant su biologijos, lietuvių kalbos ir literatūros, chemijos mokytojais.
Beveik pusšimtis komandų iš visos Lietuvos gvildens darnaus vystymosi tematikos užduotis
Nacionalinis moksleivių konkursas „Mano pasaulis – darniai Lietuvai“ vyks trimis etapais (atranka, pusfinalis ir finalas). 9-12 klasių penkių narių komandas savo nuožiūra suformuoja pačios mokyklos. Šiemet konkurse dalyvauja ugdymo įstaigos iš visos Lietuvos: Alytaus Jotvingiu gimnazija, Alytaus profesinio rengimo centras, Alytaus r. Krokialaukio Tomo Noraus-Naruševičiaus gimnazija, Šalčininkų raj. Eišiškių Stanislovo Rapolionio gimnazija, Varėnos „Ąžuolo“ gimnazija, Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazija, Biržų technologijų ir verslo mokymo centras, Joniškėlio Gabrielės Petkevičaitės – Bitės gimnazija, Panevėžio mokymo centras, Rokiškio Pandėlio gimnazija, Širvintų raj. Gelvonų gimnazija, Šiaulių r. Gruzdžių gimnazija, Ukmergės Taujėnų gimnazija, Klaipėdos „Varpo“ gimnazija, Klaipėdos Ernesto Galvanausko profesinis mokymo centras, Kretingos rajono Darbėnų gimnazija, Raseinių r. Nemakščių Martyno Mažvydo gimnazija, Rietavo Lauryno Ivinskio gimnazija, Tauragės „Versmės“ gimnazija, Telšių „Džiugo“ gimnazija, Kaišiadorių Algirdo Brazausko gimnazija, Kauno „Saulės“ gimnazija, Kauno „Varpo“ gimnazija, Kauno Gedimino sporto ir sveikatinimo gimnazija, Kauno Juozo Grušo meno gimnazija, Kauno Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centras, Kauno Stepono Dariaus ir Stasio Girėno gimnazija, Kauno taikomosios dailės mokykla, Kauno technologijų mokymo centras, Kauno VDU klasikinio ugdymo mokykla, Kauno Maironio universitetinė gimnazija, Kauno Neveronių gimnazija, Kauno Prezidento Valdo Adamkaus gimnazija, Kauno r. Raudondvario gimnazija, Kauno Stepono Dariaus ir Stasio Girėno gimnazija, Kauno VDU klasikinio ugdymo mokykla, Kauno Veršvų gimnazija, Šakių „Žiburio“ gimnazija.
Šiųmetės viktorinos užduočių tematika – etnografinių regionų savitumas, kultūra, tradicijos, šventės, gyvenimo ciklo apeigos; kraštovaizdis, architektūra, ūkinė veikla (žemdirbystė, bitininkystė, žvejyba, medžioklė, tradiciniai amatai), sakytinis folkloras; ekologijos mokslo raida, darnaus vystymosi filosofija, ekosistemų ekologinis tvarumas; saugomų teritorijų sistema pasaulyje ir Lietuvoje; agrokultūra, miškingumo tipologija ir dinamika, vandens ištekliai, jų kokybė, gyvieji organizmai; atmosferos kokybė, taršos šaltiniai; atliekų tvarkymas; produkcijos ženklinimas; alternatyvūs energijos šaltiniai.