Tapom pionieriais – pradėjom vyti lauk monopolistus. Jei pasiseks, Ukmergės pavyzdžiu gal paseks ir kitos savivaldybės. Tačiau kitos savivaldybės kol kas tyli ir laukia. Nors vasaros pradžioje buvo ženklų, kad procesas taps visuotiniu.
Kur problema? Problema tame, kad ne viskas taip paprasta, kaip atrodo. Teismų sprendimais vieną dieną džiaugėsi savivaldybė, kitą – šilumininkai. To išdavoje, į valdžios problemų sprendimą įtraukiami gyventojai, įvyksta katilinės šturmas.
Dar rugsėjo mėnesį meras teigia, kad gyventojai sutinka pakentėti be karšto vandens. Portale surengta apklausa parodė ką kitą – kentėti sutinka tik apie penkis procentus gyventojų.
Pasinaudoti valdžios sukeltomis žmonių problemomis labai paranku įvairaus plauko ir rango politikams. Jie rengia politinius šou, kaip kad, pikete prie prezidentūros, ar susitikime su gyventojais. Galima gerai pačiam pasireklamuoti, ar pareklamuoti savo partiją. Pavyzdžiui, „įlįsti“ į kameros objektyvą pikete prie prezidentūros, ar nukloti bibliotekos prieigas raudonais plakatais. Ir padalinti reklamuojančias vieną partiją proklomacijas. Bei pažadėti, kad Vilnius paseks Ukmergės pėdomis. Taip ir norisi paklausti: „kur Jūs buvote visus šiuos keturis mėnesius?“
Atvažiavo į Ukmergę būrys politikų, susitikime su gyventojais pažėrė pažadų ir išvažiavo. Bet kada seime ateis laikas balsuoti, pradės veikti kiti interesai – partiniai, koaliciniai ir t.t. Ir abejotina, ar balsai tada bus palankūs Ukmergei.
Juk jau senokai kalbama, kad reikia taisyti „Šilumos ūkio įstatymą“ ir numatyti, kad susidarius tokiai padėčiai kaip Ukmergėje, šildyti miesto ateina kitas, nešališkas šilumos tiekėjas. Bet įstatymo projektas kažkur įstrigo. Priėmus šią pataisą, bent jau šiems metams, ukmergiškių problemos būtų išspręstos.
Rajono valdžia kaltina valstybines institucijas, kad pastarosios nesilaiko įstatymų. Tik viena Ukmergė, neva, per daug teisingai elgėsi. Tai taip išeina, kad valstybėje teisingumo nėra, o vienintelėje Ukmergėje – yra?
Dar rugsėjo 13 dieną Kainų ir energetikos kontrolės komisija konstatavo, kad UAB „Ukmergės šiluma“ šilumos kainos yra nustatomos remiantis UAB „Miesto energija“ šilumos bazinių kainų pagrindu. Vadinasi, savos kainos sąnaudų analizė nebuvo atlikta ir ji yra be ekonominio pagrindimo.
Jeigu kaina yra be jokio ekonominio pagrindimo, kaip galima teigti, kad ji mažės ir niekas nepatirs nuostolių? Kyla klausimas: ar savivaldybė negalėjo pati pasiskaičiuoti savų kainų? Ar to negalėjo padaryti naujas UAB „Ukmergės šiluma“ direktorius ir savivaldybės samdomas ekspertas? O gal kainos skaičiuojamos iki šiol? Juk UAB „Ukmergės šiluma“ direktorius bendrauti su gyventojais tiesiog neturi laiko.
Sakoma, kad valdžia šilumos ūkyje tvarkysis pati ir dėl to šiluma pigiau kainuos. Bet kaip Ukmergės valdžia sugeba tvarkytis – pavyzdžių apstu. Savivaldybei priklausanti įmonė už kosmetinį stogo remontą sugeba išrašyti 6000 litų sumą, auditas ligoninėje, dėl vėluojančių atlyginimų pradedamas tik susidomėjus respublikinei žiniasklaidai, Kultūros centro žiūrovų salė remontuoti pradedama prasidėjus koncertiniam sezonui, šiukšles įmonė daugiau kaip pusantrų metų veža be konkurso, tik su pratęsta sutartimi. Sąrašą būtų galima tęsti, bet jį vainikuoja Viešųjų pirkimų komisijos išvados – Ukmergės savivaldybė įvykdžiusi 19 viešųjų pirkimų, 12-oje padarė pažeidimų. Ar nebus panašiai ir su šilumos ūkiu?