Nuo šiandien pradėjo veikti interaktyvus žemėlapis www.pranesu.lt, leidžiantis Lietuvos gyventojams fiksuoti kainų perskaičiavimo iš litų į eurus pažeidimus.
Pastebėję valiutų keitimo netikslumų arba nesąžiningą kainos apvalinimą, gyventojai patys „čia ir dabar“ gali fiksuoti pažeidimo vietą. Pranešant apie pažeidimą būtina įkelti nuotrauką, kurioje būtų aiškiai matomas pažeidimo faktas. Taip pat interaktyviame žemėlapyje galima skelbti gerąją verslo praktiką, pagirti ir paskatinti sąžiningai kainas perskaičiuojančius prekybininkus bei paslaugų teikėjus.
Pasak Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso prezidentės Eglės Kybartienės, vartotojų aktyvumas ir sąmoningumas – svarbi sklandaus euro įvedimo Lietuvoje proceso sąlyga.
„Interaktyvus žemėlapis www.pranesu.lt – tai vieta, kur kiekvienas gali pažymėti euro įvedimo laikotarpiu pastebėtus pažeidimus. Ypač aktuali mūsų iniciatyva taps sausio mėnesį. Prekybininkas nedavė grąžos euro centais? Bankomatas pritrūko pinigų? Neteisingai perskaičiuota kaina? Praneškite!“, – siūlo Eglė Kybartienė.
Projektą „Vartotojų teisių užtikrinimas euro įvedimo laikotarpiu“ įgyvendinančios asociacijos „Už sąžiningą bankininkystę“ vykdomasis direktorius ir Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso tarybos narys Kęstutis Kupšys teigia, kad informacija apie piktybinius atvejus bus teikiama Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai. Ši nesąžiningiems verslininkams galės taikyti sankcijas. Tačiau projektu siekiama daugiau – norima pagerinti prekybininkų ir vartotojų santykius, skatinti naują bendravimo kultūrą. Todėl pirmiausia bus siekiama išspręsti problemą, eiti ne baudimo, o mokymo keliu. Tik kraštutiniais atvejais, kaip tikisi vartotojų atstovas, teks imtis griežtesnių priemonių.
„Mes skatinsime vartotojus pranešti ne tik apie pažeidimus, bet ir skelbti gerąją praktiką. Interaktyviame žemėlapyje vartotojai galės tiek pagirti, tiek ir papeikti prekybininkus bei paslaugų tiekėjus. Jeigu prekybininkas ar paslaugų teikėjas perskaičiavo kainas iš litų į eurus teisingai, jeigu kainos suapvalintos laikantis apvalinimo taisyklių – pagirkime. Bus malonu ir prekybininkui, ir jo klientams“, – sako K. Kupšys.
Beje, Latvijos patirtis parodė, kad, nepaisant suderintų vartotojų organizacijų ir valstybės institucijų pastangų bei propagandinės kampanijos, apie 180 kaimyninės šalies verslininkų už neteisingą kainų perskaičiavimą vis dėlto buvo nubausti įvairaus dydžio baudomis (nuo keliasdešimt iki kelių šimtų eurų).
Apie pastebėtus pažeidimus vartotojai taip pat gali pranešti elektroniniu paštu as@pranesu.lt.
Apie projektą „Pranešu.lt“
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos remiamą projektą „Vartotojų teisių užtikrinimas euro įvedimo laikotarpiu“ vykdo asociacija „Už sąžiningą bankininkystę“. Numatoma, kad iki 2015 metų vasario 1 dienos veiks interaktyvus žemėlapis, bus atsakoma į vartotojams iškylančius klausimus, o prekybininkams ir paslaugų teikėjams teikiami patarimai euro tema. Projekto komanda visoje Lietuvoje vykdys euro įvedimo monitoringą prekybos ir paslaugų vietose. Ketinama patikrinti kelis tūkstančius prekybos taškų.
Apie Lietuvos vartotojų organizacijų aljansą:
Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas – tai 7 nevyriausybinių vartotojų organizacijų susivienijimas, į kurį įeina Asociacija „Už sąžiningą bankininkystę“, Lietuvos bankų klientų asociacija, Lietuvos gyventojų patarėjų sąjunga, Lietuvos vartotojų asociacija, Lietuvos vartotojų sąjunga, Nacionalinė finansinių paslaugų vartotojų asociacija ir Vartotojų teisių gynimo centras. Aljanso prezidente išrinkta Eglė Kybartienė, Nacionalinės finansinių paslaugų vartotojų asociacijos prezidentė bei Europos vartotojų konsultacinės grupės (ECCG) narė. 2013 metų gegužę Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas tapo Europos vartotojų organizacijos (BEUC) nariu. 2014 metų rugsėjį aljansas taip pat įsijungė į neformalią trijų Baltijos šalių vartotojų organizacijų grupę, nagrinėjančią bendrus Baltijos šalims vartotojų teisių gynimo klausimus.