kęAidint savivaldybės karo „pergalės” triukšmui, tyliai ir negirdomis buvo paskelbta, kad padidinta šilumos tiekimo kaina Ukmergės vartotojams ir ji tapo rekordiškai didelė – virš 30 cnt už kWh.
Rajono valdžios (tiksliau A. Kopūsto ambicijų) šilumos konfliktas (karas), kuris tęsiasi jau 6-7 metus, privedė prie logiškų tokio karo pasekmių – sugriauto ir nustekento šilumos ūkio, didžiausių šilumos tiekimo kainų Lietuvoje, sustabdytų ir nevykdomų investicijų ar net eilinių remontų.
Rajono valdžia, kartodama ,,karo užkeikimus”, kad galėjo būti dar blogiau, bando slėpti savo bėdas ir nekompetenciją bei pateisinti karo rezultatus. Paradoksalu, bet kare (kas logiška) kenčia ir už karo pasekmes moka silpniausieji – Ukmergės vartotojai, kurie to karo labai norėjo. Už karo pasekmes Ukmergės vartotojai mokės dar labai ilgai ir jokie valdžios ,,karo užkeikimai” (galėjo būti blogiau) nepadės.
PIRMA. Veikėjai tie patys – rezultatas skirtingas. Kodėl?
Kol Ukmergės (ar Vilniaus) savivaldybės kariavo su ,,blogiečiais“, kitos savivaldybės (Akmenės, Druskininkų) su jais dirbo ir siekė sau palankių ir naudingų rezultatų. Štai Akmenės šilumos ūkis Lietuvoje pristatomas kaip pavyzdinis, nors ten šilumą tiekia tie patys asmenys su kuriais kariavo Ukmergės valdžia. Akmenėje šilumos gamyboje jau naudoja apie 50% biokuro ir šilumos tiekimo kaina yra beveik 4 ct mažesnė nei Ukmergėje – Akmenės vartotojas šildymo laikotarpiu kas mėnesį moka 70-100 litų mažiau už ukmergietį. Akmenės pavyzdys įtikinamai parodo, kad ir su ,,blogiečiais“ galima ir būtina dirbti, kad tik dirbant ir bendradarbiaujant, o ne kariaujant, galima pasiekti sau palankių ir naudingų rezultatų.
ANTRA. Katilinei parinkta netinkama vieta
Vis mažiau veikiant „karo užkeikimams“ – galėjo būti blogiau – pradėta piešti „šviesaus rytojaus“ vaizdai. Jie susiję su galima biokuro katilinės statyba buvusiame kariniame miestelyje.
Planuojama statyti iki 5 MW galios biokuro katilinę. Tačiau žiemą šiam rajonui reikia iki 10 MW galios (dvigubai daugiau), t.y. privalės būti pajungta papildoma katilinė (dujinė). Kadangi šiluma, kaip ir vanduo, tuo pačiu metu vamzdžiu gali tekėti tik į vieną pusę, reiks inžinierinių sprendimų, t.y. papildomų investicijų, kad vienu metu galėtų dirbti dvi katilinės. Vadinasi reiks papildomų investicijų, reiks išlaikyti dvi katilines, eksploatuoti dvi katilines, prižiūrėti dvi katilines, remontuoti dvi katilines, šilumos tiekimo kainose bus turto ir kiti mokesčiai skaičiuojami nuo dviejų katilinių.
Vasara, kada reikalingas tik karštas vanduo, pakaks iki 1 MW galios, t.y. viena katilinė nedirbs, o kita dirbs neefektyviai – labai mažu pajėgumu. Tikėtina, kad esant tokiai situacijai, ši investicija ne mažins šilumos tiekimo kainą, o ją didins!
TREČIA. Katilinė per mažo galingumo, kad bent kiek sumažintų šilumos tiekimo kainas
Ukmergėje per metus yra pagaminama apie 65 MW šilumos energijos. Norint, kad biokuro naudojimas įtakotų šilumos tiekimo kainas, reikia, kad biokuru pagaminamos energijos dalis visoje pagaminamoje šilumos energijoje sudarytų ne mažiau 50%, t.y. apie 25-30 MW. Tam reiktų apie 30-40 mln. litų. Tačiau Ukmergei tai yra ,,žydro drambliuko “ svajonės. Todėl rajono valdžia stato bet ką, bet kaip, bet kur, kad tik galėtų vartotojams piešti ,,šviesaus rytojaus“ vaizdus, nes gerai supranta, kad seni ,,karo užkeikimai“ rezultatų nebeduoda.
KETVIRTA. Tikslas – propaganda ir galima korupcija
Savivaldybei padidinus šilumos tiekimo kainą virš 30 ct už kWh, reikalinga propaganda, kad ateityje viskas bus gerai, gyvename laikinus sunkumus dėl vykusio karo, ūkis nugyventas, mes nekalti (o kas tada kaltas?). Šiam tikslui statoma katilinė, kuri ekonominės naudos neduos, bet propagandinės į valias.
Konfliktas (karas) dėl Ukmergės Šilumos ūkio buvo inicijuotas, galimai apmokėtas biokuro tiekėjų ir su šilumos verslu susijusių asmenų. Šį konfliktą palaikė vietiniai smulkūs šilumininkai, dabartiniai Ukmergės rajono Tarybos nariai. Ir jie neapsiriko – įmonės susijusios su tarybos nariais J.Armanavičiumi ir V.Pakniu jau gavo pakankamai užsakymų iš UAB ,,Ukmergės šiluma“, kurią valdo (kontroliuoja) Ukmergės savivaldybė. Šiuos ,,užsakymus“ ar atsiskaitymus už palankius balsavimus Ukmergės rajono taryboje apmokės Ukmergės vartotojai. Esu įsitikinęs, kad ateityje sužinosime informaciją, kuri patvirtins konflikto (karo) dėl Ukmergės Šilumos ūkio korupcinį pobūdį. Tai yra atskira tema prie kurios aš dar sugrįšiu.
PENKTA. Investiciją tvirtins ir jos naudą nustatys Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais, po to kaip UAB ,,Ukmergės šiluma“ gaus licenziją, ši įmonė turės pasitvirtinti bazines šilumos tiekimo kainas Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje. Tam, kad pasitvirtintų bazines šilumos tiekimo kainas įmonė privalės šioje Komisijoje pasitvirtinti investicijų planą. Komisija savo sprendime nurodys biokuro katilinės atsipirkimo laikotarpį, finansavimo šaltinius ir įtaką į šilumos tiekimo kainą. Neabejoju, kad mano aukščiau išdėstytus motyvus ir samprotavimus dėl neefektyvios investicijos į biokuro katilinės statybą, Komisija patvirtins.
Kęstutis Grinius
vilkmerge.lt archyvo nuotr.