Nesvarbu, perkate verslą, jį parduodate ar į jį investuojate, tikslus verslo kainos (vertės) nustatymas yra būtina sąlyga kiekviename žingsnyje verslo ir finansų pasaulyje.
Deja, šiandieninės verslo ir finansų rinkų realijos nebeatitinka senųjų verslo vertinimo modelių logikos. Kitaip tariant, šiandien nebeužtenka tik „įgrūsti“ keletą skaičių į formulę ir tikėtis tikslaus rezultato (jei tai apskritai kada nors buvo pakankama).
Taigi, štai čia pateikiame dešimt žingsnių, kurie leis tiksliai įvertinti verslą ir suprasti kokie faktoriai įtakoja jo kainą.
- Koks verslo potencialas?
Neįmanoma tiksliai įvertinti įmonės, jei atsižvelgiama tik į plikus faktus. Būtina įvertinti įmonės potencialą, jos vystymosi tendenciją. Įvertinus tai, iš pažiūros sėkmingos įmonės gali būti nevertos investicijos, o prastai finansiškai atrodančios įmonės gali būti tikras laimikis.
- Kaip atrodo verslo pardavimai?
Visos įmonės savo sėkmę grindžia pardavimais. Tai yra ašis aplink kurią sukasi visa verslo veikla. Nustatant įmonės vertę yra būtina atsižvelgti į įmonės pardavimus, jų pasiskirstymą laike, pirkėjų segmentus ir t.t. Kitaip sakant, būtina visokeriopai ir visapusiškai įvertinti įmonės pardavimus.
- Kokia yra verslo rinkodaros strategija?
Įmonės pardavimai yra tiesiog susiję su rinkodara. Galbūt pardavimai yra priklausomi nuo vienos, pasisekusios reklaminės kampanijos? Gal įmonė apskritai nežino, ką daro? O gal priešingai, viskas yra paremta nuoseklia ir į ateitį toli matančia rinkimine strategija? Tą įvertinti taip pat svarbu, kaip įvertinti pardavimus.
- Kaip atrodo pagrindiniai veiklos rodikliai?
Anksčiau pagrindiniai veiklos ir finansiniai verslo rodikliai buvo įmonės vertinimo alfa ir omega. Dabar tai yra tik dalis vertinimo. Bet ji vis tiek išlieka svarbi, nes leidžia uždėti ranką ant įmonės pulso.
- Koks yra verslo produktas?
Ką įmonė pardavinėja? Nesusipažinus su įmonės pagrindiniu produktu, neįmanoma tinkamai įvertinti įmonės. Nesvarbu ar perkate įmonę ar ją parduodate, produkto pristatymas ir jo supratimas bei įvertinimas – būtina prielaida įmonės kainai nustatyti.
- Kaip atrodo rinka?
Joks verslas neįmanomas be konkurencijos. Joks verslas neveikia izoliacijoje, nepriklausomai nuo kitų verslų. Suprasti konkurencinę aplinką ir visą rinką, kurioje veikia įmonė yra būtina prielaida tiksliam įmonės įvertinimui. Taip pat reikėtų įvertinti ir verslo pardavimų rinką (https://www.verslovitrina.lt). Tai leis geriau „pajausti“ kokiomis kainomis ir kokie verslai yra parduodami.
- Kokie įmonės žmogiškieji ištekliai?
Žmogiškieji ištekliai ar kitaip tariant įmonės darbuotojai yra kiekvieno verslo variklis. Gerai apmokyti, gerai apmokomi, profesionalūs ir patenkinti darbuotojai – tvaraus verslo sąlygą ir jos dabarties ir ateities garantas. Svarbu susipažinti su tais, kurie kuria įmonės sėkmę kiekvieną dieną.
- Kokias naudas įmonė siūlo savo darbuotojams?
Siūlomos papildomos naudos darbuotojams be atlyginimo – svarbu darbuotojų motyvacijai. Jei darbuotojai negauna jokių papildomų naudų, negalima žinoti, kada jie pradės palikti įmonę ir kiek papildomų resursų gali reikėti skirti tam, kad to būtų išvengta.
- Kurie darbuotojai įmonėje svarbiausi?
Yra labai svarbu įvertinti svarbiausias įmonės grandis. Pagal tai galima matuoti įmonės tvarumą, įvairias rizikas jos veiklai.
- Kokia įranga ir kokiu turtu disponuoja įmonė?
Įmonės turtas – verslo veiklos pagrindas be kurio nėra nieko. Tik išskirtiniai verslai sugeba sėkmingai veikti neturėdami savo nuosavybėje jokio turto (jei tokių verslų apskritai būna). Įvertinti ne tik turto pasiskirstymą (tarp trumpalaikio ir ilgalaikio, pavyzdžiui), bet ir jo kokybę, realią vertę kasdienėje veikloje ir esamoje konkurencinėje aplinkoje – išskirtinai svarbu.
Verslo kainos nustatymas: palikite šališkumus nuošalyje
Nemanykite, kad vieni klausimai yra svarbesni už kitus. Palikite savo šališkumą nuošalyje, nes tik tada galėsite nustatyti tikslią perkamo arba parduodamo verslo kainą. Pagrindinė perkamo ar parduodamo verslo kainos vertinimo kriterijų yra visapusiškumas, kompleksinis žvilgsnis į vertinimo problematiką. Negalite remtis nei plikais skaičiais, nei subjektyviomis nuostatomis ar intuicija. Geriausio ir tiksliausio rezultato galite tikėtis, jei sugebėsite tinkamai suderinti savo nuojautą kartu su finansiniais modeliais.