Pradinis Kultūra Baigėsi Advento susitikimai

Baigėsi Advento susitikimai

0

Nuo 2010 m. Ukmergės kultūros centras Advento metu rengia edukacinių užsiėmimų savaitę vaikams, moksleiviams bei visų amžiaus grupių Ukmergės rajono gyventojams. Eilę metų atvykus į edukacijas buvo galima susipažinti su įvairiais amatais, jų technologijomis, pasiklausyti Lietuvoje žymių lektorių paskaitų etninės kultūros tematika. 2020 metai šiek tiek kitokie, todėl Adventiniai susitikimai su edukatorėmis vyko nuotoliniu būdu.

Užsiėmimus ves Ukmergės rajono meistrai bei sertifikuoti amatininkai iš kitų Lietuvos vietovių.

Advento vainiko gamyba (edukatorė Asta Lukoševičienė)

Pristatome pirmąją pamokėlę „Advento vainiko pynimas“

Advento vainiką sugalvojo vokiečių pastorius Johanas Heinrichas Vichernas. Jis rūpinosi našlaičiais, benamiais, vargingai gyvenančių šeimų vaikais. Šie labai laukdavo Šv. Kalėdų ir vis klausinėdavo, kada gi pagaliau šventė ateis. Kad laiką lengviau būtų skaičiuoti, 1839 m. pastorius ant seno medinio vežimo rato pritvirtino 19 mažų raudonų žvakių ir 4 dideles baltas. Kas rytą globėjas kartu su vaikais uždegdavo po mažą žvakutę, o kiekvieną sekmadienį – po didelę baltą. J. H. Vichernas tikriausiai net neįsivaizdavo, kad jo sumanymas paplis ir gyvuos iki šių dienų.

Ši video pamokėlė (edukatorė Asta Lukoševičienė) atskleidžia šiuolaikinio Advento vainiko kūrimo paslaptis.

Karpinių edukacija „Pabeldė angelas į širdį“ (edukatorė Odeta Bražėnienė)

Pynimas iš nendrių ir kitų gamtinių medžiagų (edukatorė Virginija Rimkutė)

Nuo pat seniausių laikų įvairūs smilginiai ir pakrančių augalai, medžių ir krūmų žievės ir karnos buvo naudojami krepšių pynimui. O šiaudai žmonių gyvenime tapo svarbūs nuo tada, kai pradėta auginti javus. Buvo naudojamos dvi pagrindinės technikos: įvijinė ir iš kaselių. Įvijinė technika, kai medžiaga siuvama šaknimi, žievele, karna ar siūlu nuo centro spirale, yra viena iš pačių seniausių, tokios pintinės labai tvirtos ir patvarios. Pynimas kasele kiek vėlyvesnis, o nuo viduramžių iš kaselių pinti ne tik krepšiai, bet ir skrybėlės. Pintinės ir kraitelės būdavo įvairiausių dydžių ir paskirties. Dažniausiai tai būdavo naudojama sausiems maisto produktams laikyti, taip pat grūdams sėti ar vėtyti. Mūsų etnografinėje medžiagoje geriausiai žinomos didžiulės į puodynes panašios pintinės, vadinamos karbijomis, bumbliais ir kitaip. Šiandienos akimis žiūrint, labai įdomus atrodytų šiaudinis apavas, dėvėtas žiemą (ar prisimenate dainelę „šiaudų batai, šakaliniai padai”?). Taip pat muziejuose galima aptikti labai simpatiškių rankinukų, dėžučių, skrynelių.

Meistrė Virginija Rimkutė, archeologė, sertifikuota tradicinė amatininkė

Filmavo Judita Babenskienė

„Šeivutės nėriniai“ arba kilpinukų nėrimas (edukatorė Regina Zabielienė)

Nuo senų laikų moterys mėgo rankdarbius. Kilpinukai – senovinė rankdarbių rūšis – aprangos, mezginių ir t.t. puošybos detalės. Kilpinukų technika atliekama pirštais. Meistrė Regina Zabielienė dar būdama mokinė pradėjo kurti kilpinukus ir šią jų gaminimo techniką naudoja iki šiol. Dukrai nunėrusi suknelę išleistuvėms, gausiai ją papuošė būtent iš šiais kilpinukais. Tada tai buvo labai originalu ir visiems kėlė tikrą susižavėjimą…

https://www.youtube.com/watch?v=pDVIM8S1IXs&feature=emb_logo

Kalėdinė pasaka apie Aitvarą (pasaka seka Dėdienytė ir Agotėlė)

PASAKA APIE AITVARĄ

Adventinio meto vakarai – niūrūs, gūdūs, dažnai vėjuoti. Nors visai čia pat Šv. Kalėdos, nuo kurių dienos pradės ilgėti ir lauksime sugrįžtančios saulės, bet dabar dar gyvename tamsos pasaulyje, apsupti visokių grėsmių ir baimių. Senovėje žmonėms, o ypač vaikams, šį laikotarpį išgyventi padėdavo jaukūs pokalbiai namuose, stebuklingos senolių sekamos pasakos, sakmės, legendos… Pasakas ir sakmes kiekvienas gali suprasti įvairiai. Dažnas jose įžvelgia kupiną nuotykių siužetą, pamokančią istoriją, žmonių tarpusavio bendravimo modelį, gal būt ir kažkada vykusių įvykių liudijimą. Dėdienytės ir Agotėlės sekama pasaka – senojo gyvenimo būdo, anuomet gyvenusių žmonių buities ir realybės atspindys. Taip buvo iš tiesų, kai mūsų senoliai kvėpavo dainomis, o sapnavo pasakomis…

Šia Dėdienytės ir Agotėlės sekama pasaka apie Aitvarą užbaigiamas Adventinių edukacijų ciklas „Meto švento laukimas“.

https://www.youtube.com/watch?v=woaa_g41pj4&feature=emb_logo

Ciklą rėmė Ukmergės rajono savivaldybės Etninės kultūros globos taryba.

 

Atsakyti:

Prašome įrašyti komentarą
Prašome įvesti vardą čia