Minint Pasaulinę ir Europos vartotojų teisių dieną, šiemet ypač akcentuojamas skaitmeninio pasaulio saugumas ir patikimumas. Lietuvoje elektroninės prekybos mastai kiekvienais metais išauga keletą kartų, ne išimtis ir vis populiarėjanti prekyba maisto produktais, maisto bei maitinimo paslaugų užsakymas elektroninėje erdvėje.
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai parengė keletą rekomendacijų, padėsiančių vartotojams elektroninėje erdvėje pasirinkti patikimą, vartotojui draugišką ir jo teises gerbiantį prekiautoją maisto produktais ar paslaugų teikėją:
1. Įsitikinkite, kad pardavėjas gerbia Jūsų teisę pasirinkti. Vartotojui privalo būti suteikta aiški, nuosekli ir pagrįsta informacija apie produktą, kuri leistų priimti geriausią, jo poreikius atitinkantį sprendimą ir pasirinkti norimą produktą.
Privaloma informacija yra: produkto pavadinimas, sudedamųjų dalių sąrašas, tam tikrų sudedamųjų dalių ar jų kategorijų kiekis, maisto produkto grynasis kiekis, laikymo ir vartojimo sąlygos, vartojimo instrukcija, jei be jos būtų sudėtinga teisingai vartoti šį maisto produktą. Jei gėrime yra daugiau kaip 1,2 % tūrio koncentracijos alkoholio, turi būti nurodyta faktinė alkoholio koncentracija. Taip pat privalu nurodyti maisto tvarkymo subjekto pavadinimą, produkto kilmės šalį ar kilmės vietą, alergijas arba netoleravimą sukeliančias medžiagas bei pateikti produkto maistingumo deklaraciją.
2. Patikrinkite internetinės parduotuvės adresą ar veiklos įregistravimo vietą. Pagrįstų įtarimų turėtų sukelti trečiosiose šalyse registruotos ir konkretaus adreso nenurodančios elektroninės parduotuvės ar prekybos platformos. Nepasitikėti reiktų ir tuo atveju, jei elektroninės parduotuvės svetainėje nėra galimybės surasti aiškios prekių gražinimo politikos ir kontaktų, kuriais galėtumėte kreiptis dėl prekės gražinimo, pateikti nusiskundimą ar pretenziją, sąrašo.
3. Visuomet įvertinkite riziką, kurią prisiimate maisto produktus ar paslaugas įsigydami iš socialiniuose tinkluose ar skelbimų svetainėse besireklamuojančių fizinių asmenų. Dažnai tokie sandoriai reiškia, kad nekokybiškos prekės negalėsite pakeisti į tinkamos kokybės ar atgauti sumokėtų pinigų.
4. Nepriklausomai nuo prekybos formos, prekiauti galima tik kokybiškais, saugiais ir tinkamai paženklintais maisto produktais, išimčių produktų saugai ir kokybei nėra.
5. Atsiimdami prekes, atkreipkite dėmesį į tinkamumo vartoti terminus – pasibaigus galiojimo terminui, maisto produktu prekiauti yra draudžiama. Tai svarbu žinoti, mat elektroninių parduotuvių svetainėse nėra privalu nurodyti ten eksponuojamų produktų tinkamumo vartoti terminus. Ši informacija turi būti pateikta ant maisto produktų pakuočių, juos pristatant.
6. Kilus įtarimui, kad pardavėjas ar paslaugų teikėjas pažeidė Jūsų teises:
– pirmiausiai savo reikalavimus pateikite patiems pardavėjams ir reikalaukite, kad nekokybiška prekė būtų pakeista į tinkamos kokybės. Taip pat galite prekę grąžinti ir atgauti pinigus (jei išsaugojote prekės pirkimo čekį).
– jei pardavėjas nesutinka su Jūsų reikalavimais, jis privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos pateikti išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą.
– jei vartotojų reikalavimai dėl nekokybiškų prekių ar paslaugų netenkinami, jie gali kreiptis į VMVT visą parą veikiančiu nemokamu telefono numeriu 8 800 40403.
Aktyviai ginkite savo teises įsigyti saugius, tinkamos kokybės maisto produktus ar maitinimo paslaugas, gauti teisingą ir visapusišką informaciją valstybine kalba apie parduodamas prekes ar teikiamas paslaugas.
vmvt.lt