Skaičiai 59.2 niekam nieko be paaiškinimų nereiškia. Iš tikrųjų jie žymi respublikinės reikšmės kelio Kaunas-Zarasai, kurio numeris yra A6 ir rajoninės reikšmės kelio Vepriai-Deltuva, kurio numeris yra 4804, sankryžą.
Ukmergės rajono gyventojai, gyvenantys Vepriuose ir aplinkinėse gyvenvietėse bei dirbantys Ukmergės mieste, kas dieną keliu Kaunas-Zarasai važiuoja į darbą ir iš jo. Tie, kurie dirba kitur, vis vien turi kokių nors reikalų mieste ir vis vien važiuoja. Į Ukmergę važiuoja palyginus ramiai, o štai grįžtant į namus kyla ir stresas, ir baimė, ir panika. Šie negatyvūs pojūčiai turi paaiškinimą: žmonės jaučiasi labai nesaugiai, kai automobiliu, važiuojant nuo Ukmergės pusės, reikia įsukti į Veprių posūkį, t. y. sukti į kairę.
Viena Vepriuose gyvenanti medikė, kurią į darbą Ukmergėje ir atgal į namus vežioja vyras, sakė kaskart visa net nutirpstanti, kai iš Kauno kelio reikia sukti į Veprius. „Įsivaizduokite, kokia situacija. Norint sukti, reikia sustoti ir praleisti iš priekio atvažiuojančius automobilius. Eismas yra intensyvus, todėl kartais stovėti tenka ilgėliau. Tas „ilgėliau“, žinoma, tik sekundės, bet jos, patiriant stresą, prailgsta taip, kad skaičiuoji užsimerkus. Stresas kyla tada, kai per atbulinio vaizdo ir šoninius veidrodžius pamatai, jog iš paskos atvažiuoja mašina. Dar baisiau būna, kai įsitikini, jog tai – sunkiasvoris vilkikas. Vilkikas iš priekio, vilkikas iš nugaros: baisi rizika, kad mūsų automobilis bus tiesiog suspaustas ir sutraiškytas tarp prasilenkti negalinčių „furų“. Belieka tik melstis, kad ir vienos, ir kitos vairuotojai sumažintų greitį ir jiems netektų prasilenkinėti ties mumis“, – emocionaliai kalba moteris.
Ant popieriaus lapelio ji nubraižo schemą, kur tuo metu, kai iš priekio ir galo važiuoja vilkikai, yra sukti ketinantis automobilis. „Tarsi tarp dviejų ugnių. Ir nėra, kur pasidėti. Nei į priekį, nei į šoną, nei atgal“, – kalba vepriškė.
Ji įsitikinusi, kad panašiai jaučiasi dauguma žmonių, kuriems tenka sukti į Veprius. Moters įsitikinimu, problemą išspręstų saugumo salelė: tokia, kokia yra įrengta ties posūkiu į Leompolį tame pačiame Kaunas-Zarasai kelyje, kur eismas tikrai mažiau intensyvus. Moteris, kalbanti ir už kelių šių vietovių gyventojus, sako nesuprantanti, kodėl apie tai nebuvo pagalvota, kai prieš kelis metus ši kelio atkarpa buvo rekonstruojama ir remontuojama. Turima priekaištų ne kelininkams, o eismo saugumo specialistams, kurie, pasak pašnekovės, tikrai nenumetė, kad eismo sąlygos, Veprių sankryžoje neįrengus saugumo salelės, yra sudėtingos ir pavojingos. „Kaip visada Lietuvoje – belieka laukti tragiško įvykio, aukų, tada visi susės ir svarstys, ką reikia daryti. Ne tada, kai sankryža buvo projektuojama, bet jau po to, kai bus įrodymu, jog ji suprojektuota netinkamai“, – sako medikė.
Darbus šioje kelio atkarpoje atliko AB „Panevėžio keliai“. Šiai bendrovei priklausančios UAB „Ukmergės keliai“ direktorius, patyręs kelių specialistas Vytas Kromelis sako,{adselite} kad darbų kokybei niekas priekaištų neturi. Tačiau direktorius sutinka, kad eismo sugumo požiūriu ši sankryža kelia problemų. V. Kromelis užsimena, kad lėšos jai iš naujo rekonstruoti lyg ir numatytos Lietuvos automobilių kelių direkcijoje.
Ne, tenka nuvilti. Lėšos nenumatytos ir sankryža artimiausiais metais rekonstruojama taip, kad joje būtų ramu ir saugu, nebus. Tą patvirtino Lietuvos automobilių kelių direkcijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas. Eismo saugumo specialistas argumentams pasitelkė skaičius: Lietuvoje kelių direkcijos prižiūrimuose respublikinės reikšmės keliuose yra 8000 sankryžų. Per metus rekonstruojama 12-14 sankryžų. Jos atrenkamos pagal kelis kriterijus, tarp kurių: avaringumas ir visuomenės interesas. Veprių sankryžoje per pastaruosius ketverius metus įskaitinių eismo įvykių, kai žūsta arba sužeidžiami žmonės, nėra fiksuota. Visuomenės intereso šiuo atveju kaip ir nėra, nes yra alternatyva: Veprius galima pasiekti darant lankstą per Pageležius, kur yra įrengta saugumo salelė. Susidaro beveik dvi dešimtys papildomų kilometrų, bet už tai per ten važiuojama saugiai ir be stresų.
Dar skyriaus vedėjas pabrėžia, kad, remiantis skaičiavimais, eismo intensyvumas per parą kelio Kaunas-Zarasai 59-72 kilometrų atkarpoje yra vidutiniškai 5300 automobilių, iš kurių 1100 yra sunkiasvoriai. Šioje atkarpoje įrengus papildomą saugaus eismo salelę, susidarytų ekonominiai nuostoliai: tranzitu važiuojantys sunkiasvoriai vilkikai turėtų būtinai mažinti greitį,
Tačiau N. Abukauskas pripažįsta, kad finansavimo skyrimas prioritetinėms sankryžoms pagal avaringumo rodiklį yra kiek ydingas: „Štai Olandijoje, pavyzdžiui, rekonstrukcijos vyksta prevencijos principu. Pas mus, deja, jau įvykus skaudžiai neleimei. Mes tarsi gesiname jau kilusius gaisrus“.
Saugaus eismo skyriaus vedėjas sako, kad apie Veprių sankryžos problematiką yra diskutavęs ir su rajono Savivaldybės administracija. Tačiau šiuo metu yra taip: „sankryža nėra įtraukta į perspektyvinį sankryžų inžinerinį tobulinimo planą“. Tada, kai darė, nepadaryta, o jei kada nors darys, tai tik tada, kai avaringumas bus atitinkamas arba pakankamas. Baimė, stresas, panika ir kitos patiriamos neigiamos emocijos yra ne kriterijai rekonstruoti sankryžą. Pasimelskite ir įsukite saugiai, nes 1100-ui sunkiasvorių stabdyti ekonomiškai neapsimoka.
Žurnalo VILKMERGE.LT medžiaga