Ratų disbalansas – netolygus automobilio rato masės išsidėstymas. Ši problema dažniausiai atsiranda dėl rato sudedamųjų dalių nesimetriškumo. Tai viena dažniausių, ganėtinai smulkių, bet autoservise spręstinų problemų. Neskyrus šiam nesklandumui pakankamai dėmesio, galima sulaukti rimtesnių bėdų.
Koks poveikis jaučiamas esant ratų disbalansui?
Ratų disbalansas geriausiai jaučiamas važiuojant 80 kilometrų per valandą ar didesniu greičiu. Žinoma, tai priklauso ir nuo paties automobilio, keleivių bei vežamo inventoriaus svorio bei kelio dangos. Dėl šių priežasčių greičio disbalanso pajutimo riba gali skirtis net iki 2 kartų (jei kalbėtume apie greitį).
Disbalanso metu automobilio valdymas ypač suprastėja posūkiuose, kai ratai yra sukami palei posūkio ašį, tokiu atveju juntamas transporto priemonės vibravimas ar „nešimas“ į vieną arba kitą pusę.
Disbalanso rūšys
Statiniu disbalansu laikomas netolygumas, esantis labai netoli rato centrinės plokštumos ir sukeliantis šokinėjantį rato judesį (sunkesniajai rato daliai atsidūrus apačioje išcentrinė inercijos jėga jį spusteli prie kelio, o apsisukus 180 laipsnių, pakelia aukštyn, todėl, ratas pradeda šokinėti) .
Dinaminiu disbalansu vadinamas tuomet, kai rate yra ne viena, o dvi sunkios vietos, kurios išsidėstę viena priešais kitą. Tokiu atveju juntamas rato judėjimas, ne aukštyn žemyn, o į šonus. Dinaminio rato disbalanso atveju vibracija juntama ir vaire.
Disbalanso sukeliamos problemos
Kai kuriems gali būti nesvarbu, kad važiuojant automobiliu jaučiama vibracija, kiti nekreipia į ją dėmesio vien todėl, kad automobiliu naudojasi labai retai, tačiau ši problema turi būti sprendžiama, kadangi netvarkomas ratų disbalansas vėliau gali sukelti daug išlaidų reikalaujančių kitų problemų:
• Per greitas arba netolygus padangų nusidėvėjimas
• Žala automobilio valdymo komponentams
• Pasunkėjusi vairavimo kontrolė
• Padidėjusios automobilio kuro sąnaudos
• Transporto priemonės keliamo triukšmo padidėjimas
Nauji automobilio ratai taip pat turi būti subalansuoti
Nors nauji automobilio ratai gali atrodyti subalansuoti, bet iš tikrųjų aplink visą rato apskritimo ilgį yra galimi maži svorio nukrypimai, kurie turi būti pakoreguoti.
Ratų balansavimas:
Statinis balansavimas atliekamas nustatant „sunkiausią“ sumontuoto rato vietą. Tai atliekama įtaisius ratą ant horizontalios ašies ir pasukus. Ratui kelis kartus sustojus toje pačioje vietoje (subalansuotas ratas sustoja skirtingose), sunkiausioji rato vieta atsiduria apčioje ir jai atsverti kitoje rato pusėje (sukimo centro atžvilgiu) pritaisomas papildomas atsvaras. Šis būdas tinka tik siauriems ratams.
Dinaminis balansavimas atliekamas nustatant tiek atsvaro masę tiek jo tvirtinimo vietą. Dinamiškai ratai balansuojami specialiomis staklėmis, juos nuėmus nuo automobilio. Atlikus dinaminį balansavimą automatiškai atliekamas ir statinis.
Svarbu žinoti:
• Padangų slėgio tikrinimas yra būtinas bent kartą per mėnesį. Per mažas ar per didelis slėgis turi įtakos tiek ratų nusidėvėjimui, tiek kuro sąnaudoms. Neturint specialaus slėgio matuoklio, slėgį padangose galima pasitikrinti beveik kiekvienoje degalinėje.
• Padangų protektorių tikrinimas. Tikrinimo pagalba galima spręsti apie ratų keitimo būtinybę. Padangose yra protektorių indikatoriai, juose esančioms specialiai įmontuotoms juostelėms susilyginus su gretimomis protektoriaus briaunomis, reiškia, jog atėjo metas jas keisti. Esant nelygiam nudilimui galima spręsti apie automobilio ratų geometrijos disbalansą ar netinkamą padangų pripūtimą.
• Padangų balansavimas kas 10 tūkstančių kilometrų yra rekomenduojamas.
Taigi, tinkamu laiku atliktas ratų balansavimas gali padėti ne tik padėti išvengti diskomforto, sumažinti vairavimo riziką, bet ir sutaupyti pinigų.
www.autoservisuiranga.com