Rugsėjo 8-oji – Tarptautinė raštingumo diena. Šiais metais Jungtinių Tautų Švietimo, mokslo ir kultūros organizacija (UNESCO) paskelbė Tarptautinės raštingumo dienos temą – „Raštingumas XXI amžiui“. Ja siekiama pabrėžti būtinybę suteikti raštingumo pagrindus visiems ir skatinti nuolatinį mokymąsi visą gyvenimą.
Ukmergės „Šilo“ pagrindinės mokyklos mokiniai, paraginti lietuvių kalbos mokytojų Mildos Pusvaškienės, Ritos Paškevičienės ir Janės Juzėnienės, išradingai paminėjo šią visiems svarbią dieną. Penktokai domėjosi lietuviškų žodžių gausa, rinko, jų nuomone, pačius gražiausius ir sukūrė plakatą – gražiausių lietuviškų žodžių medį (obelį).
Raudonskruosčius obuolius papuošę žodžiais „Tėvynė“, „Lietuva“, „Darbas“, „Labas“, „Mama“, „Draugas“, „Mokykla“, „Myliu“, „Šeima“ ir kt., mokiniai išreiškė supratimą, jog gimtosios kalbos žodžiai tarsi išaugę iš mūsų žemės, juos reikia saugoti, jais mėgautis. Gimtoji kalba, kaip ir rudens subrandinti obuoliai, suteikia žmogui, tautai stiprybės.
Šeštokai surengė eilėraščių apie kalbą, raštą, tėvynę skaitymus. Gražiausius eilėraščius perrašė ir paskelbė mokyklos fojė, tikėdamiesi, kad ir daugiau mokinių juos perskaitys.
Septintų klasių mokiniai susiskirstę grupėmis, poromis ar individualiai, rinko aforizmus apie kalbą, raštą, mokslą, parengė stendinius darbų pristatymus. Jie turėjo ne tik perskaityti užrašytas mintis, bet ir jas paaiškinti, interpretuoti. Ši veikla mokiniams priminė, jog įžymūs pasaulio žmonės labai vertina mokslą, išsilavinimą ir patys nuolat mokosi.
Aštuntokai surengė diskusiją „Kokį žmogų galima vadinti raštingu?“. Nudžiugino, kad mokiniai raštingumą supranta kaip nepabaigiamą reiškinį, reikalaujantį nuolatinio tobulėjimo, mokymosi visą gyvenimą. Diskutuodami jie aiškino, kad gyvenimas labai sparčiai kinta, kasdien išrandama kas nors nauja, mus pasiekia vis tobulesnės technologijos, todėl XXI amžiaus žmogus visų pirma turi būti besimokantis žmogus. O raštingas, aštuntokų nuomone, yra tas, kuris geba taisyklingai reikšti mintis raštu ir žodžiu, moka ne tik gimtąją, bet ir kelias kitas kalbas, yra išsilavinęs, apsiskaitęs, kūrybingas, išmano savo tautos istoriją, valdo informacines technologijas, turi savo nuomonę ir moka ją tinkamai išsakyti, pagrįsti, turi oratorinių gebėjimų ir t.t.
Mokiniai pabrėžė, kad raštingą žmogų labiau gerbia visuomenė, jam lengviau įsitvirtinti gyvenime. Taigi mokymasis tiri būti kiekvieno žmogaus siekis.
Na, o devintokai ir dešimtokai Raštingumo dienos proga pasitikrino savo raštingumą – rašė pirmąjį šių mokslo metų diktantą.
Galbūt rezultatai nudžiugino ne visus, bet paskatino moksleivius stropiau mokytis visus mokslo metus. Šių klasių mokiniai taip pat aptarė raštingumo padėtį pasaulyje: 2009 m. duomenimis Lietuvoje buvo 99,7 procento raštingų žmonių, vyresnių nei 15 metų, o štai Afrikoje – tik 23-29 procentai. Moksleiviai pasidžiaugė galimybe nemokamai mokytis, visapusiškai lavintis, tačiau teigė, jog ne visi šia galimybe noriai naudojasi.
Raštingumo dienos renginiai, „Šilo“ pagrindinėje mokykloje užtrukę keletą pirmųjų mokslo metų dienų, tikimės, sutelkė mokinius stropiam darbui visus mokslo metus.
Mokytoja Janė Juzėnienė