Darbinis ugdymas Vokietijos mokyklose

    0

    IMG 8292

    Pernai metų rudenį rajono švietimo darbuotojų delegacija viešėjo Vokietijoje, Tiuringijos žemės Unstrut-Hainich rajone. Mobilumo vizito pagal Leonardo da Vinci projektą  „Profesinio informavimo ir konsultavimo darbuotojų kvalifikacijos tobulinimas“, gavus ES paramą pagal Mokymosi visą gyvenimą programą, kurią Lietuvos Respublikoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas, vyko akredituotų profesinio informavimo taškų (PIT) atstovai (Veprių vidurinės mokyklos mokytoja Jolita Palaimienė, Dukstynos pagrindinės mokyklos bibliotekininkė Violeta Markauskienė, Vidiškių pagrindinės mokyklos mokytoja Diana Girnienė, Antano Smetonos gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Giedrė Paknienė, Želvos vidurinės mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Zofija Ramoškienė) bei  šio projekto rengėjai – Ukmergės švietimo centro metodininkė  Jolanta Gelūnaitė ir savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vyriausiasis specialistas Arūnas Augustinas.

    Visą savaitę Vokietijoje ukmergiškių delegacija lankėsi įvairiose ugdymo įstaigose, regioninėje įdarbinimo agentūroje, stebėjo mokinių praktines veiklas. Susitikimuose susipažinta su regione taikomais profesinio informavimo ir konsultavimo metodais, apsilankyta profesinio orientavimo mugėje.

    Ukmergiškius su Vokietijos ir Tiuringijos žemės švietimo sistema  supažindino Šiaurės Tiuringijos švietimo skyriaus vadovas Dr. Bernd-Uwe Althaus. Aplankytame Unstrut-Hainich rajone veikia iš viso 45 įvairios mokyklos, kuriose  mokosi per 11000 mokinių.

    IMG 7926

    Susitikimo Gothos  įdarbinimo agentūroje ukmergiškiai supažindinti su profesijos informavimo centro veikla. Šioje įdarbinimo agentūroje dirba 15 profesijos patarėjų – konsultantų, kurie konsultuoja  renkantis profesiją, priimant sprendimą dėl tolesnio mokymosi. Taip pat padeda pasirengti motyvaciniam pokalbiui su potencialiu darbdaviu, tarpininkauja surandant  praktikos vietą.

    Sudarius sutartį su  gamybos organizacija mokinys, atlikdamas praktiką, gali užsidirbti. Čia, pasak vokiečių, pastaruoju metu susiduriama su gana netikėta problema: praktikai atlikti yra didesnė darbo vietų pasiūla nei pageidaujančių įgyti praktinių darbo įgūdžių. Įdarbinimo agentūra reguliariai  organizuoja profesijų parodas – muges.

    IMG 8967

    Profesinių žinių ir bendrųjų įgūdžių  bendrojo ugdymo mokyklų mokiniai įgyja per darbinę veiklą, praktiką. A. Augustinas pasakojo, kad projekte dalyvaujančių mokyklų mokiniai mokymo centre atlieka gamybinę praktiką. 7-os klasės mokiniai vieną savaitę per mokslo metus, o 8-os klasės – dvi savaites praktiškai išbando įvairius darbus su metalu, medžiu, susipažįsta su namų ūkio ekonomikos pagrindais, mokosi virėjo amato, sodininkystės ir apželdinimo bei kitų darbų. Taip praktiškai išbandomos įvairios profesijos, išaiškinami interesai, polinkiai, mokinių stipriosios ir silpnosios pusės. A. Augustinas sakė, tikima, kad tokia ankstyva karjeros pasirinkimo metodika  palengvina apsisprendimą ateityje kryptingai rinktis būsimą profesiją.

    Svečius stebino puiki mokymo bazė, darbo vietų aprūpinimas įrankiais, įranga, apranga. Prie materialinės bazės stiprinimo daug prisideda vietos verslo organizacijos, kurios yra suinteresuotos kvalifikuota darbo jėga.

    Unstrut-Hainich rajono Großengottern  Friedrich Ludwig Jahn gimnazija nuo 2009 metų kartu su Erfurto universitetu vykdo bendrą profesinio informavimo ir konsultavimo projektą „IBERIS“.  Gimnazijoje, kurioje mokosi daugiau nei 500 mokinių, profesinio informavimo ir konsultavimo srityje dirba 4 darbuotojai, o profesinis orientavimas dėstomas kaip atskiras dalykas.  

    Minėtas projektas pradėtas vykdyti paaiškėjus, kad 39 procentai įstojusių mokinių nebaigia profesinės mokyklos, 25 – nutraukia studijas, nes neturi supratimo apie specialybę. Todėl pagrindiniai šio projekto tikslai – parengti ir įdiegti tikslingą mokinių specialybės pasirinkimo strategiją, bei į specialybės pasirinkimo ir planavimo procesą įtraukti tėvus.  

    Pirmiausiai atliekamas mokinių poreikių ir galimybių tyrimas, jų savianalizė. Vėliau regiono universitetų ir kolegijų atstovai organizuoja susitikimus su mokiniais, vyksta individualūs pokalbiai su konsultantais, kurie padeda pasirinkti tolesnę praktinę veiklos kryptį.

    Mokslo metų pabaigoje 9-os klasės mokiniai, lydimi klasės auklėtojo, turi galimybę atlikti 4 dienų  gamybinę praktiką, kuriai reikalingas tėvų sutikimas. Po praktikos mokiniai pateikia ataskaitą, specialistai praktikos rezultatus įvertina.
    Mühlhauseno valstybinėje sveikatos ir socialinių paslaugų profesinėje mokykloje mokiniai gali įgyti pagrindinį ir profesinį išsilavinimą, vidurinį ir profesinį išsilavinimą ar vien tik profesinį išsilavinimą. Šioje mokymo įstaigoje penktadieniais profesijos pagrindų mokosi pagrindinių mokyklų mokiniai nuo 8 klasės. Mokymosi tikslas – susipažinti su profesija, kad ateityje galėtų tikslingiau pasirinkti tolesnių studijų kryptį.  8-9 klasių mokiniams organizuojama 1 savaitės  profesijos pažinimo praktika per metus. 10 klasės mokinių tokios praktikos  trukmė – 2 savaitės.  Mokiniams, be kitų žinių, suteikiami senelių ir ligonių slaugos, kūdikių priežiūros pagrindai, išmokstama teikti pirmąją medicininę  pagalbą.

    A. Augustinas pasakodamas apie Unstrut – Hainich  profesinę mokyklą, sako, kad šiuolaikiškai įrengtas pastatų kompleksas, modernūs kabinetai, laboratorijos labiau primena universiteto miestelį nei profesinę mokyklą. Tai viena didžiausių šalies ugdymo įstaigų, kurios 6 skyriuose mokosi beveik 3000 moksleivių ir studentų.

    Čia profesinis mokymas atlieka esminį vaidmenį dualinėje sistemoje. Teorinė mokymo dalis vyksta profesinio mokymo centre ir yra finansuojama iš valstybės lėšų, o praktinė dalis organizuojama   profesinio  rengimo centre pagal sutartis su moksleiviais. Praktinė dalis gali vykti ir įstaigose ar gamyklose sudarius sutartis su moksleiviais, kuriuos darbdaviai atsirenka iš anksto. Savivaldybė finansuoja mokinio profesinį parengimą. Organizuojamas trijų, keturių dienų trukmės mokymas darbovietėje ir vienos – dviejų dienų trukmės mokymas profesinėje mokykloje.   

    Tiuringijos žemės Unstrut-Hainich rajono profesinės mokyklos glaudžiai bendradarbiauja su bendrojo ugdymo mokyklomis, rengia ir vykdo bendrus projektus, kurių metu moksleiviai supažindinami su įvairiomis profesijomis. Čia pamokos dažniausiai vyksta penktadieniais, kai profesinės mokyklos moksleiviai atlieka gamybinę praktiką. Pasak A. Augustino, projektas reikalingas, nes pastaruoju metu susiduriama su problema – darbo pasiūla yra didesnė nei norinčiųjų dirbti.

    Ne mažiau intensyvi buvo ukmergiškių kultūrinė programa. Jos metu aplankyti regiono turizmo traukos objektai – Hainich nacionalinis parkas, kopta į medžių viršūnes „Baumkronenpfad“ taku,  Vokietijos vidurio taškas. Architektas Dietrich Hose  supažindino su didelį įspūdį palikusiu Volkenrodos vienuolynu, ypač Kristaus paviljonu (tai EXPO 2000 parodos Vokietijos paviljonas). Ukmergiškiai grožėjosi įspūdinga  Erfurto katedra, kurioje mišias aukojo popiežius Benediktas XVI. Ekskursiją po Bad Langesalzą, rožių  ir SPA miestą, vedė ukmergiškiams gerai pažįstamas Volker Pöhler.

    Delegacijos nariai gyveno Mühlhausene, tad vakarais galėjo neskubėdami susipažinti su šio miesto įžymybėmis, puikiai išlikusia miesto gynybine siena, bažnyčiomis, kurių čia 11, įspūdinga rotuše su imperiniu archyvu. Teatre „3K“, kuris yra įsikūręs buvusioje bažnyčioje, žiūrėtas  spektaklis „Moulin Rouge“. Ukmergiškius priėmė Unstrut-Hainich rajono administracijos vadovas  Harald Zanker, Mühlhauseno miesto vicemerė Beate Sill, Bad Langesalzos miesto meras Bernhard Schönau. Viso vizito metu lydėjo ir globojo  Unstrut-Hainich rajono tarybos narys Norbert Mros.  

    Iš kelionės ukmergiškiai grįžo patobulinę profesines, bendrakultūrines ir bendrąsias kompetencijas, reikalingas teikiant profesinio konsultavimo paslaugas moksleiviams, pagilinę užsienio kalbų įgūdžius. Plačiau apie vizito metu įgytą patirtį bus kalbama PIT darbuotojų, ugdymo karjerai specialistų  seminare.

    267 eab667c6112ebac17cfce4d3fc8cad6c1

    Atsakyti:

    Prašome įrašyti komentarą
    Prašome įvesti vardą čia