– Kokias kenksmingas medžiagas išmeta automobiliai? Kaip teršalai gali įtakoti žmonių sveikatą?
Kaip teigia sveikatos apsaugos specialistai, visos šios medžiagos daro neigiamą poveikį žmonių sveikatai. Gali trumpam sudirgti ir ašaroti akys, gali būtų, sudirgusi nosis, gerklė, burna. Galimi galvos skausmai, pykinimas, vėmimas, silpnumas, svaigulys. Teršalai turi įtakos vėžiniams susirgimams, daro neigiamą poveikį kepenims, inkstams, žaloja centrinę nervų sistemą.
– Kokios yra nustatytos leistinos automobilių taršos normos? Ar jos privalomos?
Eksploatuojamų automobilių išmetamų teršalų leistinos normos nustatytos nacionaliniuose teisės aktuose, kitaip vadinamuose Lietuvos aplinkos normatyviniuose dokumentuose (LAND 14-2000 „Automobiliai su Otto varikliais. Anglies monoksidas ir angliavandeniliai išmetamosiose dujose. Normos ir matavimo metodai” ir LAND 15-2000 „Automobiliai su dyzeliniais varikliais. Išmetamųjų dujų dūmingumas. Normos ir matavimo metodai”).
Sprendžiant šiltnamio dujų mažinimo problemas, Europos automobilių gamintojų asociacija įsipareigojo iki 2012 metų sumažinti pagaminamų naujų automobilių vidutinį išmetamą CO2 kiekį iki 120 g/km.
– Kas daroma, kad didėjant automobilių skaičiui, nedidėtų kenksmingų medžiagų patekimas į aplinką?
– Įdomu, kiek įtakos gali turėti aplinkos apsaugai vienas automobilio savininkas ar vairuotojas?
Labai daug kas priklauso nuo kiekvieno žmogaus – vairuotojo. Didelę darbo patirtį turintis vairuotojas, kalbant apie automobilių teršiamą aplinką, pasakė: „Viskas priklauso nuo tarpinės tarp vairo ir sėdynės” – tai yra nuo žmogaus, kuris vairuoja automobilį.
Kvalifikuotai vairuojant automobilį galima iki 25 procentų sumažinti išmetamą teršalų kiekį ir tuo pačiu sutaupyti kuro. Yra paprasti, kiekvienam vairuotojui žinomi, tačiau ne visada daromi veiksmai. Antai, užvedant automobilį nereikia spaudinėti akseleratoriaus pedalo, spausti reikia tada, kai įjungę pavarą norime pradėti važiuoti. Reikia sumaniai panaudoti automobilio inerciją, dažniau patikrinti oro slėgį padangose, vasarą nevažinėti žieminėmis padangomis, nevažiuoti labai dideliu greičiu, nesivežioti bagažinėje nereikalingų daiktų, važiuojant uždaryti automobilio langus ir panašiai. Daug kenksmingų teršalų išgaruoja į aplinką, kai perpilame benziną iš vienos talpos į kitą. Daug daugiau teršiame aplinką, kai įjungiame sėdynių apšiltinimą ar oro kondicionierių.
Pirmiausia, perkant automobilį, reikėtų jį įvertinti ne tik finansiniu, bet ir ekologiniu požiūriu, o ne sureikšminti jo variklio galingumą, įvaizdį ir pan. Kai matau miesto gatvėmis važiuojantį galingą visureigį, galvoju ne apie jo šeimininko turtingumą, įtakingumą, o apie tai, kiek kenksmingų dujų paskleidžia mieste jo „žirgas”.
Daugiausia padėsime patys sau ir mus supančiai aplinkai, jei be reikalo nejungsime variklio, jei trumpus atstumus nueisime pėsčiomis, važiuosime dviračiu ar visuomeniniu transportu.