Pradinis Kultūra Renginiai Kai žemę puošia ąžuolai

Kai žemę puošia ąžuolai

Pasitinkant Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį, Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos Ukmergės filialo nariai vykdo projektą „Kai žemę puošia ąžuolai“. Projekto įgyvendinimo metu sąjungos nariai susipažins su mūsų valstybės kūrėjais, signatarais, atskirais Lietuvos kraštų regionais.

Pirma pažintis – Sūduvos kraštas. Nuostabus Sūduvos kraštas – būtina pamatyti kaip susilieja Šešupės žemuma su Sūduvos aukštuma, galima gerėtis puikiais kalvų vaizdais ir plytinčiomis lygumomis.

Tai mūsų valstybės patriarcho Jono Basanavičiaus, Tautiškos giesmės kūrėjo Vinco Kudirkos ir dar šešių Vasario 16-os Nepriklausomybės Akto signatarų gimtasis kraštas – Vilkaviškio rajonas. Vilkaviškio gyventojai labai didžiuojasi centrinėje aikštėje 1996 m. pastatytu ir atidengtu skulptoriaus A.Žukausko paminklu Jonui Basanavičiui.

Vilkaviškis minimas jau šešioliktame amžiuje, o 1660 m. gavo savivaldos teises. Apžiūrėjome pagrindinius Vilkaviškio architektūrinius paminklus – romantiško stiliaus Šv. Mergelės Marijos apsilankymo bažnyčią, kuri antrojo pasaulinio karo metais buvo sunaikinta, bet vėl atstatyta ir įkurta Vilkaviškio vyskupija, o bažnyčia tapo katedra. Jos šventoriuje yra pastatytas paminklas trims NKVD kareivių nukankintiems ir nužudytiems kunigams.

Aplankėme paminklą šio krašto tremtiniams – stalinizmo aukoms, kuris yra pastatytas buvusios gimnazijos kieme. Gimnazijoje sovietinės okupacijos laikotarpiu mokėsi gimnazistai, o rūsiuose buvo kankinami žmonės ir kankinių balsai girdėdavosi pamokų metų. Paminklas sudėtas iš akmenų, atgabentų iš tremtinių namų.

Tolimesnis mūsų kelias buvo į Ožkabalius, į gimtuosius J.Basanavičiaus namus – muziejų. 1944 m. šis namas buvo sudegintas, o atstatytas tik Atgimimo metais. Aplankytas visų Lietuvos gyventojų sodinamas Atgimimo ąžuolynas, kurio pasodinimas Ožkabaliuose pagrįstai laikomas vienu įspūdingiausių darbų nepriklausomybės atkūrimo metais.

Mus pasitiko mieli, nuoširdūs ir linksmi sūduviečiai. Daug sužinojome apie mūsų valstybės patriarchą Joną Basanavičių, apie sunkius valstybės kūrimo kelius. Didelį įspūdį paliko sūduviečių kultūrinis, kulinarinis ir etnografinis paveldas. Susipažinome su šio krašto žmonėmis, puoselėjančiais didelę meilę lietuvybei, pilietiškumui, patriotiškumui.

Aplenkiant suvalkiečių taupumą, buvome nuoširdžiai ir svetingai pavaišinti „razavais“ blynais ir pyragu.

Kelionės pabaigoje aplankėme vieną iš gražiausių Lietuvos dvarų – Paežerių dvarą, kuriame yra įsikūręs Vilkaviškio krašto muziejus. Dvare daug skulptūrų, medžio drožinių. Puošnumu išsiskiria šokių salė su balkonu muzikantams.Muziejaus gidė supažindino su Vilkaviškio krašto istorija, sunkia ir skausminga šio krašto praeitimi ir dabartimi.

Ši kelionė – tai pirmas LPKTS Ukmergės filialo narių pažinčių ciklas įgyvendinant programą „Jie kūrė Valstybę“. Filialo pirmininkės Aldonos Kalesnikienės ir Valdybos narių dėka rengiamasi toliau susipažinti su signatarais, valstybės kūrėjais ir jų darbais.